De Nissan GT-R50 viert twee verjaardagen

Nissan en Italdesign werken samen om de Nissan GT-R50 te bouwen

Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign
Nissan GT-R50 Italdesign

‘Huh? Wat? Nee. Dat kan echt niet. En zo lelijk!?’, was de eerste reactie van een collega-redacteur die dacht dat we hier te maken hadden met de nieuwe Nissan GT-R (R36). Gelukkig, het is de Nissan GT-R50 – het product van koetsbouwer Italdesign en Nissan.

De Nissan GT-R50 deelt enorm veel kenmerken met de Concept 2020 Vision Gran Turismo, vooral de achterlichten zijn als vier druppels water. De verwarring is begrijpelijk. Maar wees dus gerust: deze auto heeft niets te maken met de opvolger van de GT-R.

Waarom bestaat de Nissan GT-R50?

Zowel Italdesign als de Nissan GT-R bestaan dit jaar 50 jaar. Dat deze twee grote namen exact even oud zijn, smeekt om een samenwerking. Dus gaf Italdesign de GT-R Nismo een nieuwe koets en pompte Nissan het vermogen op. De 3,8-liter V6 laat op commando van het rechter pedaal nu 720 pk en 780 Nm los – dat was 600 pk en 625 Nm.

Om tot dat vermogen te komen pakte Nissan de turbo’s uit hun GT3-racer en versterkte vrijwel elk bewegende deel in de motor. Bilstein-dempers zorgen voor een nog betere wegligging. Ook Italdesign liet het niet bij een kleine bodykit. De daklijn ging omlaag met 54 millimeter en verder is, nou, ja alles nieuw. Kijk maar naar de heftig verbouwde achterpartij en de nieuwe achterruit.

Voor nu moet je het nog eventjes doen met computerbeelden. Volgend maand onthullen de twee bouwers de Nissan GT-R50 in het echt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken