Trouwe Mercedes-klanten die het Panamera-rijders lastig wilden maken bij het stoplicht in een auto met een vergelijkbare carrosserievorm (een specifieke eis, maar ze bestaan), moesten nog even geduld hebben. Sinds de facelift vorig jaar verdween de krachtigste versie van de GT 4-Door van de prijslijsten bij Mercedes. Het wachten wordt beloond met deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. De krachtigste AMG tot nu toe stuwt 843 pk en 1.400+ Nm naar alle wielen.

Eerst nog eens de volledige specificaties? Voorin ligt dezelfde 4,0-liter V8 met 639 pk als voorheen. De elektromotor van 204 pk zit op de achteras en is voorzien van een tweetraps transmissie die bij 140 km/u opschakelt. Zelfs in de volledig elektrische modus is vierwielaandrijving een mogelijkheid. Door de overdaad aan power is een 0-100-tijd van 2,9 seconden mogelijk.

De 0-200-sprint duurt minder dan 10 seconden en een top van 316 km/u is haalbaar. Schakelen doet een negentraps automaat trouwens voor je. Zowel de V8 als de elektromotor is aangesloten op het vierwielaandrijvingssysteem. De volledig elektrische actieradius is slechts 12 kilometer. 

De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

De krachtigste versie van de GT 4-Door kostte voorheen zo’n 230.000 euro in Nederland. Zo’n V8 stoot nogal wat uit en dan begint de BPM-teller snel op te lopen. Bij deze plug-in hybride zou je misschien verwachten dat ie fors goedkoper is omdat de uitstoot later is, maar blijkbaar compenseren de kosten van de elektromotor en de batterij daar weer voor. De prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is minimaal 231.918 euro. Ongeveer gelijk dus. In april van dit jaar staat hij bij de dealers.

Reacties

  • Svdc._ heeft op 3 februari 2022 geschreven:

    mooi hoor, zo’n mercedes-benz AMG gt 63 s 4-door e-performance coupe, alleen duurt het minder lang om van 0-100 te sprinten dan om die naam uit te spreken…

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Svdc._ Reactie annuleren

(verplicht)