Er is geen merk dat beter past bij elektrische aandrijving dan Rolls-Royce. 120 jaar werkten ze zich uit de naad om hun auto’s zo zacht en soepel mogelijk te laten rijden. Vanaf nu wordt dat harde werk een stuk gemakkelijker. Binnen een jaar zullen de eerste klanten de stilste Rolls-Royce ooit krijgen: de elektrische Rolls-Royce Spectre.

We vroegen de baas van Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös, waarom het zolang duurde voordat RR de logische stap naar elektrisch zou maken. Hij antwoordt empathisch. ‘De klanten hebben altijd gezegd: het moet eerst een Rolls-Royce zijn, daarna een elektrische auto.’ Ondanks dat er steeds meer RR-klanten bijkomen, zijn het er nog steeds niet teveel om ze persoonlijk te benaderen. Daarom heeft Müller-Ötvös de selecte groep afnemers gevraagd naar hun mening over elektrische auto’s.

De klanten zijn er klaar voor

‘Als je de klanten van nu vergelijkt met de klanten van vroeger is het ontzettend veranderd. Gemiddeld hebben ze [de klanten van nu red.] zeven auto’s en veel van hen hebben al een elektrische auto. De feedback over elektrische aandrijving over het algemeen zeer positief’, zegt Müller-Ötvös. Deze Rolls-Royce Spectre hoeft zijn nieuwe baasjes dus niet over te halen om van de pomp naar de laadkabel over te gaan.

Daarnaast is hij ook precies wat we gehoopt hadden: een coupé. Even waren we bang dat ook Rolls-Royce direct mee zou gaan in de EV SUV-stroomversnelling. ‘De Spectre is even belangrijk voor ons als de Silver Ghost. Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor Rolls-Royce’, vertelt de Rolls-Royce-baas. Dat tijdperk trappen ze af met de vervanger van de Phantom coupé die voor het laatst verscheen in 2016.

Specificaties van de Rolls-Royce Spectre

De Spectre is een RR van het formaatje XL. Zo heeft hij een drooggewicht van 2.975 kilo. Toch heeft de Spectre een 0-100-tijd van 4,5 seconden. Dat doet hij dankzij 593 pk en 900 Nm koppel aan vermogen. Je komt volgens de WLTP zo’n 515 kilometer ver met hem. Zover kwam een Rolls-Royce V12 op een enkele tank nog nooit. ‘Niemand heeft ons ooit gevraagd om een grotere benzinetank te maken’, zegt Müller-Ötvös hierover.

Bovenal is de Rolls-Royce Spectre een prachtig stukje vakmanschap om naar te kijken, zowel van buiten als van binnen. Zo is de grille de wildste die we ooit op een RR zagen ondanks dat hij geen V12 hoeft te koelen. Qua prijs zit de Rolls-Royce Spectre ‘tussen de Cullinan en Phantom’ volgens Müller-Ötvös. Het is moeilijk inschatten wat hij hier zal gaan kosten, omdat hij niets uitstoot.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)