
Van de kleine vier-in-lijn uit de Ford Cortina tot de geweldige V8’s: De Tomaso kocht ze altijd in bij Ford. Bij de eerste nieuwe De Tomaso sinds tijden was het nog even een raadsel welke motor er in de auto lag, maar ook de De Tomaso P72 krijgt Ford-motor, en wel een V8 met supercharger. De reden is simpel: de nieuwe eigenaren van het bedrijf zijn geobsedeerd door ‘het behouden van de geest en het DNA van het merk’. De V12 van de Apollo Intensa Emozione komt dus niet naar de P72.
De motor van de De Tomaso P72 wordt onder handen genomen door de Amerikaanse tuner Roush, die we voornamelijk kennen van het tunen van Mustang’s en pick-ups. Prestatiecijfers zoals een 0-100-tijd of een topsnelheid geeft De Tomaso nog niet vrij. Ze zeggen zelf dat het ‘volledig irrelevant is voor het ethos van dit project en wat het probeert te bereiken.’ Daarom koos De Tomaso ervoor om zich te concentreren op ‘de herkomst en algemene ervaring.’
Wat verwachten we dan?
Exacte cijfers voor de motor verklapt het merk ook niet, alleen dat de V8 meer dan 700 pk en 800 Nm produceert en ‘meer dan 7.500 tpm’ maakt. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een handgeschakelde zesbak. De Tomaso zegt dat turbo’s en elektrificatie ‘uitgesloten’ zijn, omdat de auto niet meer dan 1.010 pk nodig heeft. ‘We wilden een soepel, lineaire vermogenscurve bereiken zonder afbreuk te doen aan het old-school Amerikaanse V8-geluid’, zegt De Tomaso.
Inderdaad, het bedrijf werkt eraan om de supercharger zo stil mogelijk te maken, dus het doet niets af aan de illusie van de natuurlijke aanzuiging. De ontwikkeling is goed op weg. Roush en De Tomaso werken nu aan het voldoen aan de emissievoorschriften aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Dus, kijk je nog steeds uit naar de P72?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe De Tomaso P900 van 3 miljoen euro maakt te veel geluid voor op de weg

Glickenhaus fikt De Tomaso af

De Tomaso P72 is de terugkeer van het merk

De Tomaso komt terug door Apollo

Dit zijn de auto’s van Matt LeBlanc

De Tomaso Pantera komt terug?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
