Van de kleine vier-in-lijn uit de Ford Cortina tot de geweldige V8’s: De Tomaso kocht ze altijd in bij Ford. Bij de eerste nieuwe De Tomaso sinds tijden was het nog even een raadsel welke motor er in de auto lag, maar ook de De Tomaso P72 krijgt Ford-motor, en wel een V8 met supercharger. De reden is simpel: de nieuwe eigenaren van het bedrijf zijn geobsedeerd door ‘het behouden van de geest en het DNA van het merk’. De V12 van de Apollo Intensa Emozione komt dus niet naar de P72.
De motor van de De Tomaso P72 wordt onder handen genomen door de Amerikaanse tuner Roush, die we voornamelijk kennen van het tunen van Mustang’s en pick-ups. Prestatiecijfers zoals een 0-100-tijd of een topsnelheid geeft De Tomaso nog niet vrij. Ze zeggen zelf dat het ‘volledig irrelevant is voor het ethos van dit project en wat het probeert te bereiken.’ Daarom koos De Tomaso ervoor om zich te concentreren op ‘de herkomst en algemene ervaring.’
Wat verwachten we dan?
Exacte cijfers voor de motor verklapt het merk ook niet, alleen dat de V8 meer dan 700 pk en 800 Nm produceert en ‘meer dan 7.500 tpm’ maakt. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een handgeschakelde zesbak. De Tomaso zegt dat turbo’s en elektrificatie ‘uitgesloten’ zijn, omdat de auto niet meer dan 1.010 pk nodig heeft. ‘We wilden een soepel, lineaire vermogenscurve bereiken zonder afbreuk te doen aan het old-school Amerikaanse V8-geluid’, zegt De Tomaso.
Inderdaad, het bedrijf werkt eraan om de supercharger zo stil mogelijk te maken, dus het doet niets af aan de illusie van de natuurlijke aanzuiging. De ontwikkeling is goed op weg. Roush en De Tomaso werken nu aan het voldoen aan de emissievoorschriften aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Dus, kijk je nog steeds uit naar de P72?
Reacties