Vlak voor Kerstmis besloot de Duitse overheid plotseling te stoppen met het verstrekken van 6.750 euro subsidie bij de aankoop van een EV. Er zat een gat in de begroting van 17 miljard euro waardoor er snel geld bespaard moest worden. Hier reageerden verschillende automerken op door tot het einde van 2023 de subsidie uit eigen zak te betalen. Voor Dacia is dat niet genoeg. Het Roemeens merk geeft 10.000 euro korting bij de aanschaf van een elektrische Spring.
In het persbericht vertelt de Duitse tak van Dacia niet over een directe aanleiding, maar het intrekken van de subsidie zal vast een rol spelen, niet waar? De actie gaat vanaf vandaag in en loopt tot 31 maart. Misschien was het leuk geweest om de korting tot en met 20 maart te laten lopen, de dag waarop de lente in gaat. Lente, Spring: grapjes worden inderdaad niet leuker als je ze uitlegt.
Wat kost de Dacia Spring in Duitsland na de korting?
Door de korting van 10.000 euro op de Spring haalt Dacia Duitsland bijna de helft van de prijs af. Bij onze oosterburen kun je alleen de Dacia Spring Essential 45 en de Dacia Spring Extreme 65 bestellen. Wij Nederlanders krijgen ook nog de Dacia Spring Expression 45. De eerste kost tot 31 maart 12.750 euro in Duitsland. De sterkere Extreme-versie kost 14.500 euro met de korting. De Spring schijnt al een van de bestverkochte EV’s van Duitsland te zijn, dus de actie zal wel lekker aanslaan.
Wat je daarvoor krijgt? De getalletjes bij de uitvoeringsnamen verwijzen naar het aantal pk’s. De topsnelheden van beide auto’s is 125 km/u. Van 0 naar 100 kan dus: in de Essential 45 in 19,1 seconden en in de Extreme 65 in 13,7 seconden. Een 26,8-kWh batterij zorgt voor 230 kilometer aan actieradius bij de 45 en 10 kilometer minder bij de 65.
In Nederland zijn de Springs natuurlijk duurder. De goedkoopste kost hier 18.800 euro met SEPP-voordeeltje. De Expression 45, die je in Duitsland dus niet kunt kopen, kost hier 19.900 euro en de Extreme 65 kost 20.450 euro nadat je 2.950 subsidie hebt gekregen. In België verkoopt Dacia, net als in Duitsland, alleen de Essential en de Extreme voor respectievelijk 20.990 euro en 22.690 euro.
Peter Cernjavski heeft op 14 januari 2024 geschreven:
Er is nog geen serieuze EV. Deze zal er pas zijn als er geen, of ten minste geen zware batterij meer nodig zal zijn om, zelfs, een onbeperkte actieradius te claimen.
Autorijden zonder enige brandstof is nu werkelijkheid geworden, vooropgezet dat de regeringen de mensen niet in de zak willen zitten en een substituut voor de verloren accijnzen vinden.
Vergeet de “wet van behoud van energie” waardoor de vooruitgang met 100 jaar is vertraagd. Deze wet was al weerlegd door Nikola Tesla, prof. Szabo, de “LibertyEngine” en last but not least recentelijk door elektronica prof. Tim Vaughan die uitlegt waar de energie vandaan komt. De generatoren zijn al op industrieel niveau ingezet in de US.
Door een MEG generator, brandstof- en bewegingloos in een EV te integreren zal de batterij kunnen verdwijnen of minstens drastisch gereduceerd kunnen worden om als booster bij acceleraties te dienen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZLoQwwYUOD8
https://www.youtube.com/watch?v=nVqDD0DDGAU&t=311s
Piet heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Hoezo één europa; ja, elke europarlementariër krijgt dezelfde vorstelijke beloningen, maar voor het volk geldt; graaien. Waarom anders zo hoge prijsverschillen auto’s?
joeb heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Niks dan gekakel van hollanders hier , ze weten niks maar kakelen kunnen ze als de beste
@Piet heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Weet je zeker dat je geen Russische of Chinese trol bent met je anti EU gelul? Het zijn altijd dezelfde kreten waar die trollen mee komen.
De reden dat we geen gelijke belastingen hebben in de EU is dat alle landen dit voor zichzelf willen bepalen. En dat is best logisch. Want zou jij over een Nederlands inkomen volle bak belasting willen betalen zodat een Spanjaard daar een uitkering van kan krijgen die hoger ligt dan het gemiddelde salaris? Nee, dat wil je niet. Dus bepaalt ieder land dat voor zichzelf.
James heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Voor geen goud wil ik hier in rijden. Het is een lelijke elektrische Canta.
Loekie heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Een Dacia spring is in de oorsprong een Chinese auto ,een dong Feng toch ? Staan standaard op linglong banden….als de Duitse importeur de prijs zo omlaag kan brengen ,zegt dat toch iets wat de auto werkelijk kost? Zoals al jaren zijn in andere buurlanden Dacia s goedkoper ,dat komt door de kalere uitvoeringen ,en ons bpm systeem en de hogere veiligheids en uitstoot normen…in Bulgarije is de 3 cylinder Logan nooit te koop geweest bijvoorbeeld…een meest luxe Duster expedition kost daar 13.000 euro….
Bas heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Hallo Bas. Waar kan ik de Dacia Spring met korting kopen in Duitsland? Online zie ik deze korting niet op http://www.dacia.de. Aangezien er geen BPM is en ook nog Nederlandse subsidie wordt het n.l. wel heel interessant om er een te bestellen. Ik zou graag een link zien. 🙏🏻
Jonathan heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Bas, ik heb de korting gevonden!!
https://www.dacia.de/kampagnen/dacia-spring-mit-10000-euro-elektrobonus.html
Stef heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Is het mogelijk om gebruik te maken van de sepp regeling bij een import auto?
Jonathan heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Ik ben ook net aan het zoeken of er in België ook premies worden uitgedeeld aan auto’s die uit het buitenland geimporteerd worden… Zou leuk zijn, om voor zo’n 8000 € een elektrisch autootje er bij te hebben!
In Duitsland zie ik op de officiele site nog steeds geen korting…
Frabk heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Opnieuw een bewijs dat de subsidies niet tot lagere prijzen leiden.
Subsidies zijn enkel extra winst voor de verkoper, klanten betalen uiteindelijk dezelfde prijs met of zonder subsidie.
Nico heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Waarom hier alles duurder moet zijn dan in Duitsland snapt niemand maar het is niet anders. Sinds een paar maanden bezit ik een Spring Expression en geloof het of niet, die 45 pk is écht voldoende, je bent bij vrijwel elk verkeerslicht als eerste weg en ook op de buitenweg gaat alles vlot genoeg en rijd je niemand in de weg. Na 13 jaar een duster te hebben gehad is dit wel even wennen maar ik ben er blij mee. Het is zoals mijn schoonzoon zegt: “hij zoeft er over!”
Henk heeft op 10 januari 2024 geschreven:
13 jaar in een Duster rijden…. Pfff dat is treurig…. En dan nu in een brommobiel…
Peter heeft op 11 januari 2024 geschreven:
Henk zielig figuur,dit is een goede stads auto.
Freek heeft op 11 januari 2024 geschreven:
Dit is geen auto maar een 45-kilometer ding. Het is maar wat je zielig vindt.
@Jaap heeft op 12 januari 2024 geschreven:
Een opgevoerde invalidenbak kan ook 125 halen. Dat maakt het niet minder een invalidenbak. Net als dit gedrocht. De mensen die hier in rijden zijn ook stuk voor stuk een gevaar op de weg.
Jaap heeft op 12 januari 2024 geschreven:
Freek kan blijkbaar niet lezen , de topsnelheid is 125 km/h
Fact Checker heeft op 10 januari 2024 geschreven:
Alles is helemaal niet duurder in Duitsland. Alleen tabak, alcohol, frisdrank en auto’s. Huismerken en vers eten zijn in Nederland juist veel goedkoper. A-merken zijn in Duitsland standaard goedkoper, maar in Nederland zo vaak in de aanbieding dat het in de praktijk hier juist goedkoper is.