Een legende. Reimagined, zoals ze dat noemen. Je weet wat die taartschep-spoiler betekent, waar je naar aan het kijken bent, maar laten we de woorden even op ons laten inwerken. Dit, dames en heren, is de Singer Turbo Study, de meest recente viering van de Porsche 911 door Singer.
De Singer Turbo Study grijpt terug op de originele Porsche 911 Turbo uit 1975 en is, zoals alle Singer-creaties, gebaseerd op het onderstel van een latere 964. Hij gebruikt dezelfde luchtgekoelde 3,8-liter Mezger-boxer, maar voegt het stel BorgWarner-turbo’s uit de laatste 992-generatie 911 toe, en elektrische wastegates en lucht-naar-waterkoeling. Power? Ergens ten noorden van 450 pk, met een koppel van meer dan 540 Nm.
Heeft de Singer Turbo Study een ouderwets turbogat?
Cruciale vraag: heeft Singer overwogen om turbovertraging ‘toe te voegen’, om de Singer Turbo Study dat echt ouderwetse gevoel mee te geven? ‘We hebben het er zeker over gehad,’ vertelt oprichter Rob Dickinson. ‘Er zijn klanten geweest die erom vroegen. Maar we willen alleen het beste van het beste, dus nee, deze auto is geen zoektocht geweest naar de meest origineel aanvoelende oude Turbo. We waren juist op zoek naar de beste manier om van turbo’s gebruik te maken, met wat nieuwe ideeën en moderne spullen. Maar ik denk dat we nu wel volledige controle hebben over de hoeveelheid vertraging. Dus als iemand het per se wil, dan kunnen we het waarschijnlijk wel inregelen.’
De Singer Turbo Study komt met handbak, altijd
Hij is er alleen met handmatige zesbak, maar je kunt kiezen uit vier- of achterwielaandrijving (dat systeem komt van de 993-generatie), wat betekent dat je de auto meer kunt toespitsen op jouw soort gebruik. Wil je iets weer- en windbestendigs? Dan kun je voor opties gaan als Michelin all-seasonbanden, stoelverwarming, een inductielader voor je telefoon, een schuifdak, een speciale bagageset en airco. Of ga totaal de andere kant op met achterwielaandrijving, koolstofvezel stoelen en de hele gestripte lichtgewichtbehandeling. Doe dat en er gaat 100 kilo van het totale gewicht van 1.270 kilo af.
De juiste stance en de achterspoiler
Men is twee jaar met de Singer Turbo Study bezig geweest. Hij is nu een stuk breder, omdat Rob en zijn team zich eerst hebben gericht op de uitstraling – z’n stance. Ze moesten ervoor zorgen dat de achterste wielkasten goed gevuld werden, en toen moesten ze de focus richten op het (visueel) meest bepalende deel van de hele auto: de iconische spoiler.
‘We hebben de hele auto met een zekere voorzichtigheid benaderd, maar vooral die verrukkelijke taartschep, omdat het wat mij betreft een van de beste ontwerpen van Porsche ooit is. We hebben de met de DLS opgedane aero-kennis in praktijk gebracht, dus hij is iets langer en hoger. Het gaat niet om downforce trouwens: het doel was pure stabiliteit.
Er ging veel aandacht naar de motorruimte van de Singer Turbo Study
Als je de motorkap van het origineel opent, word je onmiddellijk geconfronteerd met een lelijke grote intercooler, waar Dickinson maar wat graag van af wilde. Singer heeft weer de voorspelbare enorme hoeveelheid moeite genomen om ook van de motorruimte iets moois te maken. De lucht komt nu niet meer binnen via de top van de spoiler, maar via de haaienvinvormige luchtinlaten voor de achterwielen, zodat de radiateurs uit het zicht konden blijven. Het resulteert in een van de meest glamoureuze motorruimtes die we waarschijnlijk ooit hebben gezien.
En we mogen het interieur natuurlijk niet overslaan. Van de rechte, gebolsterde stoelen tot het driespaaks stuurwiel is het minimalistische Porsche-perfectie. En inderdaad: dat is een turbodrukmetertje in de toerenteller. Er zijn al reserveringen voor zo’n 70 auto’s; deze, de eerste, is Wolf Blue met een interieur in de kleur Malibu Sand. In tegenstelling tot de DLS is dit geen gelimiteerde oplage, maar wordt naast Singers reguliere 911-restauraties gebouwd.
Wat is de prijs?
Wat ook inhoudt dat ie niet zo duur is als je waarschijnlijk denkt. De prijs van de Singer Turbo Study is 750.000 dollar (zo’n 663.000 euro, en dan komt de belasting er nog bovenop). Zeker, nog steeds enorm veel geld, maar ook jij had vast méér gedacht. De productie start vermoedelijk aan het eind van het jaar. En nee, wij denken ook niet dat 2022 nog met iets coolers komt dan dit.
Reacties