
Het is een cliché dat je vaker gaat horen, maar dit is wel écht het einde van een tijdperk. Deze Challenger Demon 170 is de laatste van de ‘Last Call’-lijn van de Dodge. Hierna zullen er geen Challengers meer met benzinemotoren komen, maar gelukkig kiest het merk wel voor een passend afscheid. De Dodge Challenger Demon 170 is de sterkste musclecar die ooit uit de fabriek kwam rollen.
De 6,2-liter Hemi V8-motor produceert met E85-benzine een overdonderende 1.039 pk en 1.281 Nm. Tank je liever E10? Dan haalt de motor 912 pk en 1.098 Nm koppel. Voor ritjes naar de Aldi is dat ook wel genoeg. Daarmee is een sprintje van 0 naar 96 km/u (60 mijlen) in 1,66 seconden gedaan op een dragstrip. Op de straat ga je dat niet zomaar redden. Bij het optrekken kun je 2G ervaren.
De Dodge Challenger SRT Demon 170 op de kwartmijl
Belangrijk voor de Amerikanen: de laatste Challenger is ook de snelste musclecar van Dodge op de kwartmijl. Voor het eerst weet een standaard Dodge de kwartmijl af te leggen in minder dan negen seconden. Daarmee is hij sneller op die afstand dan zo’n beetje alles dat je kent – van de Tesla Model S Plaid tot de Bugatti Chiron Super Sport.
Er zit op de Hemi V8-motor een 3,0-liter supercharger die van de Hellephant-kratmotor komt. De injectoren kunnen nu 621 liter per uur in de cilinders spuiten. Daar krijgt je spaardouchekop een minderwaardigheidscomplex van. Het vermogen gaat trouwens naar de achterwielen via een automatische transmissie met acht versnellingen.
De prijs van de laatste Challenger
Dodge bouwt de Challenger SRT Demon 170 alleen voor de Verenigde Staten en Canada. De VS krijgt 3.000 stuks en 300 gaan er naar de noorderburen. Iedereen die er een koopt, krijgt een gepersonaliseerde set met glaasjes en een karaf bij. De prijs die de klanten betalen is tenminste 96.666 dollar, ongeveer 90.000 euro. Ergens in de herfst moeten de leveringen beginnen.
En ja, hij mag dus gewoon de straat op. Wil je hem bij een officieel evenement gebruiken van de dragracebond NHRA? Dan moet je een rolkooi en een parachute monteren. Volgens de spelregels is deze auto te snel om neer te zetten op de dragstrip zonder deze aanpassingen. Je moet zelf een rolkooi laten monteren, maar de rest van de spullen heeft Dodge voor je in de aanbieding.
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Brandstofmeter zakt zichtbaar tijdens Demon-sprint

Dodge Demon Cabrio (?) te koop

Lego Dodge Demon is schattig

Hennessey legt 1.000 pk in een Dodge Hellcat Redeye

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt
