
De kreet ‘dikke BMW jongens’ is misschien één van de dingen die we – na vijf jaar – achter moeten laten in 2020. Al moeten we toegeven: hij is van toepassing. De duurste BMW van 2020 is een 760Li van 289.824 euro, waarvan 66.702 euro naar de fiscus ging in de vorm van BPM. De eigenaar kocht hem in de volkskleur van de Nederlandse autokoper: grijs. Al moeten we toegeven dat dat in het geval van de 7-serie misschien wel de juiste keuze is, als je er niet uit wilt zien als rapper of iemand die in de nachtelijke uurtjes diensten verleent aan eerdergenoemde rappers.
De M760Li is de extreemste sedan van BMW ooit. De slee van ruim 5,2 meter lang gebruikt een 6,6-liter V12 met twee turbo’s om de auto van meer dan 2.200 kilo in 3,8 seconden naar 100 km/u af te schieten. Pas bij 305 km/u is de koek op. Daarmee rij je vrijwel elke leaseauto het snot voor de ogen, maar tegelijkertijd is deze auto ook luxer dan alles wat geen ornament op de motorkap heeft staan. Er is weinig wat deze 7-serie niet kan.
Geen lang leven meer
De V12 is een uitstervend ras. Het is extreem lastig voor autobouwers om de grote motoren aan de emissie-eisen te laten voldoen. Dat is ook de reden waarom de BMW M760Li nog maar 585 pk heeft, en niet meer 610. Deze generatie 7-serie is waarschijnlijk de laatste met een twaalfcilinder. Over ongeveer twee jaar kun je een ‘Final Edition‘ of iets soortgelijks verwachten, en dan zwaaien we de V12 uit. Net als AMG dat al deed.
Als deze auto niet was gekocht, dan was de duurste BMW van 2020 een andere 760Li van 282.800 euro. En anders nog eentje, maar dan van 1.000 euro minder. En zo gaat de lijst nog even door. Na een flinke roedel 7-series, komen de BMW M8 Competitions van ruim 260.000 euro. Niet voor iedereen is het crisis.
Foto’s: StyleNL
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
