
De kreet ‘dikke BMW jongens’ is misschien één van de dingen die we – na vijf jaar – achter moeten laten in 2020. Al moeten we toegeven: hij is van toepassing. De duurste BMW van 2020 is een 760Li van 289.824 euro, waarvan 66.702 euro naar de fiscus ging in de vorm van BPM. De eigenaar kocht hem in de volkskleur van de Nederlandse autokoper: grijs. Al moeten we toegeven dat dat in het geval van de 7-serie misschien wel de juiste keuze is, als je er niet uit wilt zien als rapper of iemand die in de nachtelijke uurtjes diensten verleent aan eerdergenoemde rappers.
De M760Li is de extreemste sedan van BMW ooit. De slee van ruim 5,2 meter lang gebruikt een 6,6-liter V12 met twee turbo’s om de auto van meer dan 2.200 kilo in 3,8 seconden naar 100 km/u af te schieten. Pas bij 305 km/u is de koek op. Daarmee rij je vrijwel elke leaseauto het snot voor de ogen, maar tegelijkertijd is deze auto ook luxer dan alles wat geen ornament op de motorkap heeft staan. Er is weinig wat deze 7-serie niet kan.
Geen lang leven meer
De V12 is een uitstervend ras. Het is extreem lastig voor autobouwers om de grote motoren aan de emissie-eisen te laten voldoen. Dat is ook de reden waarom de BMW M760Li nog maar 585 pk heeft, en niet meer 610. Deze generatie 7-serie is waarschijnlijk de laatste met een twaalfcilinder. Over ongeveer twee jaar kun je een ‘Final Edition‘ of iets soortgelijks verwachten, en dan zwaaien we de V12 uit. Net als AMG dat al deed.
Als deze auto niet was gekocht, dan was de duurste BMW van 2020 een andere 760Li van 282.800 euro. En anders nog eentje, maar dan van 1.000 euro minder. En zo gaat de lijst nog even door. Na een flinke roedel 7-series, komen de BMW M8 Competitions van ruim 260.000 euro. Niet voor iedereen is het crisis.
Foto’s: StyleNL
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
