
De kreet ‘dikke BMW jongens’ is misschien één van de dingen die we – na vijf jaar – achter moeten laten in 2020. Al moeten we toegeven: hij is van toepassing. De duurste BMW van 2020 is een 760Li van 289.824 euro, waarvan 66.702 euro naar de fiscus ging in de vorm van BPM. De eigenaar kocht hem in de volkskleur van de Nederlandse autokoper: grijs. Al moeten we toegeven dat dat in het geval van de 7-serie misschien wel de juiste keuze is, als je er niet uit wilt zien als rapper of iemand die in de nachtelijke uurtjes diensten verleent aan eerdergenoemde rappers.
De M760Li is de extreemste sedan van BMW ooit. De slee van ruim 5,2 meter lang gebruikt een 6,6-liter V12 met twee turbo’s om de auto van meer dan 2.200 kilo in 3,8 seconden naar 100 km/u af te schieten. Pas bij 305 km/u is de koek op. Daarmee rij je vrijwel elke leaseauto het snot voor de ogen, maar tegelijkertijd is deze auto ook luxer dan alles wat geen ornament op de motorkap heeft staan. Er is weinig wat deze 7-serie niet kan.
Geen lang leven meer
De V12 is een uitstervend ras. Het is extreem lastig voor autobouwers om de grote motoren aan de emissie-eisen te laten voldoen. Dat is ook de reden waarom de BMW M760Li nog maar 585 pk heeft, en niet meer 610. Deze generatie 7-serie is waarschijnlijk de laatste met een twaalfcilinder. Over ongeveer twee jaar kun je een ‘Final Edition‘ of iets soortgelijks verwachten, en dan zwaaien we de V12 uit. Net als AMG dat al deed.
Als deze auto niet was gekocht, dan was de duurste BMW van 2020 een andere 760Li van 282.800 euro. En anders nog eentje, maar dan van 1.000 euro minder. En zo gaat de lijst nog even door. Na een flinke roedel 7-series, komen de BMW M8 Competitions van ruim 260.000 euro. Niet voor iedereen is het crisis.
Foto’s: StyleNL
Meer van TopGear


Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Ondanks 272 pk extra zijn de remmetjes op de 911 Turbo S van Manhart helemaal standaard

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Ondanks 272 pk extra zijn de remmetjes op de 911 Turbo S van Manhart helemaal standaard

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Ik heb nog een super mooie E32 750il van 1989 , 220000 op de teller, originale lak en bekleding, zwart leer. De auto zwart metallic.
Het is een V12. 5ltr. 300pk.
Te koop met diversen reserve onderdelen, lectuur en technische documentatie.
Ik heb een bod van €15.000,-