De kreet ‘dikke BMW jongens’ is misschien één van de dingen die we – na vijf jaar – achter moeten laten in 2020. Al moeten we toegeven: hij is van toepassing. De duurste BMW van 2020 is een 760Li van 289.824 euro, waarvan 66.702 euro naar de fiscus ging in de vorm van BPM. De eigenaar kocht hem in de volkskleur van de Nederlandse autokoper: grijs. Al moeten we toegeven dat dat in het geval van de 7-serie misschien wel de juiste keuze is, als je er niet uit wilt zien als rapper of iemand die in de nachtelijke uurtjes diensten verleent aan eerdergenoemde rappers.

De M760Li is de extreemste sedan van BMW ooit. De slee van ruim 5,2 meter lang gebruikt een 6,6-liter V12 met twee turbo’s om de auto van meer dan 2.200 kilo in 3,8 seconden naar 100 km/u af te schieten. Pas bij 305 km/u is de koek op. Daarmee rij je vrijwel elke leaseauto het snot voor de ogen, maar tegelijkertijd is deze auto ook luxer dan alles wat geen ornament op de motorkap heeft staan. Er is weinig wat deze 7-serie niet kan.

Geen lang leven meer

De V12 is een uitstervend ras. Het is extreem lastig voor autobouwers om de grote motoren aan de emissie-eisen te laten voldoen. Dat is ook de reden waarom de BMW M760Li nog maar 585 pk heeft, en niet meer 610. Deze generatie 7-serie is waarschijnlijk de laatste met een twaalfcilinder. Over ongeveer twee jaar kun je een ‘Final Edition‘ of iets soortgelijks verwachten, en dan zwaaien we de V12 uit. Net als AMG dat al deed.

Als deze auto niet was gekocht, dan was de duurste BMW van 2020 een andere 760Li van 282.800 euro. En anders nog eentje, maar dan van 1.000 euro minder. En zo gaat de lijst nog even door. Na een flinke roedel 7-series, komen de BMW M8 Competitions van ruim 260.000 euro. Niet voor iedereen is het crisis.

Foto’s: StyleNL

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)