Het grote voordeel van teksten schrijven op een scherm in plaats van op papier, is dat je geen vlekken van tranen ziet. Want we beginnen deze week met een dikke domper: de Mercedes-AMG S 65 Final Edition is, zoals eerder aangekondigd, de laatste V12 van AMG. Voorlopig, maar waarschijnlijk ook wel voor altijd. Als je dacht dat V12-motoren goed konden huilen – hoor dan eens een autofan als hij hoort dat de V12-motor verdwijnt.

Waarom is het zo jammer dat de motor verdwijnt?

Op papier had de S-klasse met zijn 6,0-liter biturbo V12 nooit echt bestaansrecht, want de prestaties van de S 63 waren vrijwel identiek. De V8-versie stuurt het vermogen naar alle wielen in plaats van enkel de achterwielen en hij kost aanzienlijk minder. Zoals we hierboven al zeiden: soms is het beter om geen papier te gebruiken.

Want de Mercedes-AMG S 65 is een prestigeobject. De V12 houdt bijna stationair moeiteloos elk mindercilindertje bij. Als je vermogen nodig hebt, dan heeft de V12 dat. Als je dat niet nodig hebt, zet de twaalfcilinder zijn vermogen om in boterzacht comfort en rust. Wie zich niet druk maakt om geld, neemt een V12. Waarom denk je dat Rolls-Royce nog altijd de enorme motor toepast?

Wat maakt de Mercedes-AMG S 65 Final Edition zo bijzonder?

Wanneer was de laatste keer dat je een gloednieuwe Mercedes zag die vanuit de fabriek al matbronzen velgen kreeg? Volgens het merk is de Mercedes-AMG S 65 Final Edition een collector’s item en slechts 130 stuks zullen het levenslicht zien. Alle speciaaltjes voert Mercedes uit in de kleur obsidiaanzwart met de accentkleur matbrons. De autohoes krijg je er gratis bij.

Het interieur is knalzwart met koperkleurige siernaden. Het plaatje op de middenconsole geeft overigens altijd ‘1 of 130’ aan, ook als je de 56ste bestelling plaatst. Het beroemde AMG-motorplaatje is voor de gelegenheid speciaal vormgegeven. In zijn laatste uitmonstering produceert de 6,0-liter V12-motor nog altijd 630 pk en 1.000 Nm en de topsnelheid is 300 km/u.

Het sprintje naar de 100 km/u is in 4,1 seconden klaar. Al kunnen we je uit ervaring vertellen dat, gezien het vermogen en de achterwielaandrijving, die prestaties niet altijd even makkelijk te matchen zijn. We zullen hem gaan missen, de fijne kluit vermogen. En wie weet heeft AMG ooit nog eens een gekke bui en brengt het de V12 terug. Al is het maar met een elektromotor…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)