
Wie goed zoekt, is net zo veel kwijt voor een vliegretourtje naar Bulgarije als voor een treinticket van Lunteren naar Groningen. En dat is zonder overdrijven. Hoe dat zo goedkoop kan? Eén van de redenen is dat er geen accijnzen worden geheven op kerosine, in ieder geval niet in Nederland. Nu zijn er wel plannen om dat ooit een keer in te voeren, maar misschien is het gewoon beter om het spul te verduurzamen.
Daarom werkt Rolls-Royce met Boeing aan motoren die draaien op Sustainable Aviation Fuel (SAF). Deze week voerden de bedrijven een vlucht uit van bijna vier uur om het spul te testen. Eén van de vier motoren draaide tijdens de vlucht op de duurzame brandstof. De overige drie motoren draaiden op standaard kerosine. In 2023 moeten alle vliegtuigmotoren Rolls-Royce op 100 procent SAF kunnen draaien. Een soortgelijke brandstof voor auto’s volgt hopelijk snel.
Sustainable Aviation Fuel (SAF) wordt nu al deels gebruikt in de luchtvaart, maar het wordt altijd bijgemengd. Vluchten die 100 procent op SAF vliegen zijn er nog niet. De peut wordt gemaakt van bijvoorbeeld afvalolie, zoals gebruikte bakolie uit de keuken. Het zou onder de streep voor 80 procent minder uitstoot zorgen in vergelijking met traditionele kerosine. Volledig elektrische lijnvluchten zullen er voorlopig nog niet zijn.
Meer van TopGear


Rolls-Royce en Easyjet gaan een samenwerking aan (maar net even anders dan je denkt)

NASA wil een passagiersvliegtuig dat twee keer sneller is dan de Concorde

Piloot snapt ophef rondom Tesla niet: ‘Gebruik al jaren probleemloos Autopilot’

Deze vreemde pick-ups zonder achterkant hebben een speciale functie

Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
