Wie goed zoekt, is net zo veel kwijt voor een vliegretourtje naar Bulgarije als voor een treinticket van Lunteren naar Groningen. En dat is zonder overdrijven. Hoe dat zo goedkoop kan? Eén van de redenen is dat er geen accijnzen worden geheven op kerosine, in ieder geval niet in Nederland. Nu zijn er wel plannen om dat ooit een keer in te voeren, maar misschien is het gewoon beter om het spul te verduurzamen.
Daarom werkt Rolls-Royce met Boeing aan motoren die draaien op Sustainable Aviation Fuel (SAF). Deze week voerden de bedrijven een vlucht uit van bijna vier uur om het spul te testen. Eén van de vier motoren draaide tijdens de vlucht op de duurzame brandstof. De overige drie motoren draaiden op standaard kerosine. In 2023 moeten alle vliegtuigmotoren Rolls-Royce op 100 procent SAF kunnen draaien. Een soortgelijke brandstof voor auto’s volgt hopelijk snel.
Sustainable Aviation Fuel (SAF) wordt nu al deels gebruikt in de luchtvaart, maar het wordt altijd bijgemengd. Vluchten die 100 procent op SAF vliegen zijn er nog niet. De peut wordt gemaakt van bijvoorbeeld afvalolie, zoals gebruikte bakolie uit de keuken. Het zou onder de streep voor 80 procent minder uitstoot zorgen in vergelijking met traditionele kerosine. Volledig elektrische lijnvluchten zullen er voorlopig nog niet zijn.
Reacties