Opmerkelijk: Golf I Diesel na 38 jaar ingeruild

Heel bijzonder: het stokoude dieseltje kan zo het museum in

Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979
Volkswagen Golf I diesel uit 1979

Vroeger, toen je smartphone nog een zwart-wit-beeldscherm had, Sandra nog Sander heette en de dinosauriërs nog op straat poepten, kochten meneer en mevrouw Pasveer een gloednieuwe Golf I diesel. Bijna 40 jaar lang reed de 1,5-liter dieselmotor de twee van A naar B. Op de kilometerteller van de oude diesel staat slechts 18.690 kilometer en het beige koekblikje ziet er nog als nieuw uit.

Een goede vriend van de familie Pasveer ruilde vorige week zijn auto in voor een Golf Sportsvan. Dat was het laatste duwtje om de Golf I Diesel in te ruilen voor een Volkswagen Golf 7 met automaat en 8.000 kilometer op te teller.

Is de oerdiesel klokje rond gegaan en weer op nul gesprongen?

Nee: de kilometerstand is écht. Familie Pasveer werkte op de binnenvaart en aan wal hebben ze een huis met garage waar de auto altijd binnen stond. En op het water heb je geen auto nodig. Alleen op het moment dat ze in Maasbracht waren, werd de auto gebruikt. Als het koud, guur en glad was, gingen de eigenaren gewoon op de fiets, want van winterbanden hadden ze vroeger nog nooit gehoord.

En wat moet de Volkswagen Golf I diesel kosten?

Dat is nog niet bekend. En ook niet voor hoeveel de Golf I Diesel is ingeruild. ‘Een goed bedrag in ieder geval. Zij wisten ook best wat ze in handen hadden. Ik weet nog niet wat we er mee gaan doen. De Golf hoort eigenlijk in een museum thuis. Dit ding is te bijzonder om gewoon maar te koop te zetten’, aldus Don van Mobimall Automotive. ‘Ik heb met meneer en mevrouw Pasveer afgesproken dat ik hem, als ik hem verkoop, aan een liefhebber verkoop. Zodat we zeker weten dat er geen grote chromen velgen onder komen. En de verkoop gaat in overleg met meneer en mevrouw, waarna ze de verkoopprijs ook te horen krijgen.’

‘De auto is echt als nieuw. Over de bekleding lag een schapenvel en achterin de kofferbak lag een doek om de lak [kofferbakbekleding kende Volkswagen vroeger nog niet – red.] te beschermen. Zelfs de aankoopfactuur, boekjes, folders, data van tanken met kilometerstanden en formulieren voor de motorrijtuigenbelasting zitten erbij [ook iets van vroeger – red.]. De banden zijn niet nieuw, maar wel heel oud’, vult Don aan. Een ware tijdcapsule, dus.

Lees ook: Deze Ford Focus RS gaat naar een ouder echtpaar (70+)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws