
Op de Autosalon van Genève vroegen we Peugeot Sport-chef Bruno Famin of we ooit nog eens zo’n exceptionele hot hatch kunnen verwachten zoals de vorige Peugeot 208 GTI dat was. ‘We onderzoeken de mogelijkheden,’ zegt hij voordat hij bekent dat de auto wellicht volledig elektrisch kan zijn. Zou elektrificatie het luidruchtige en losbandige karakter niet te veel temperen?
‘Misschien zijn ze iets zachter’, zegt Famin om ons gerust te stellen. ‘Je ziet het aan de 508 Sport Engineered. We veranderen zelfs onze kleuren. We wilden niet het gebruikelijke rood en blauw gebruiken zoals we doen bij de normale sportieve versies met verbrandingsmotor. De nieuwe kleuren duiden op de verandering qua vermogen.’
‘De compromissen als het gaat om sportiviteit moeten ook veranderen. Over het algemeen kunnen we niet zeggen dat we geen sportieve versie van de 208 gaan maken. We weten het niet’, zegt de Sport-baas. Een dubbele ontkenning is nooit heel positief.
Een extreme auto als de 205 GTI komt niet
En dan komt het slechte nieuws: ‘Een extreme auto zoals de Peugeot 205 GTI zou nu niet betaalbaar zijn. Je kunt veel performance hebben, maar niet zoals een extreme sportauto van 40 jaar geleden.’ Het zou ook lastig zijn om met een elektrische auto het gevoel van een (relatief) grote, zware benzinemotor in een lichte hot hatch te evenaren.
‘Er komt sowieso een R2-rallyversie van de nieuwe 208 met een driecilinder meer meer koppel dan eerst om de verplichte extra 50 kilo te compenseren’, zegt Famin. Het is puur een auto voor particulieren, want Peugeot Sport heeft geen fabrieksteam meer. Voor nu, tenminste.
‘Ik weet niet zeker of de mensen die met de Peugeot 208 R2 rijden een fan zijn van de Peugeot 508 Sport Engineered. Misschien zijn het twee verschillende werelden,’ zegt Famin, ‘maar ze kunnen het feit dat we werken aan performance-straatauto’s ongetwijfeld waarderen.’
Gelukkig is er nog de Peugeot 205 GTI Pug1off.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

Peugeot e-208 krijgt een update en de batterij van de e-308

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
