
Op de Autosalon van Genève vroegen we Peugeot Sport-chef Bruno Famin of we ooit nog eens zo’n exceptionele hot hatch kunnen verwachten zoals de vorige Peugeot 208 GTI dat was. ‘We onderzoeken de mogelijkheden,’ zegt hij voordat hij bekent dat de auto wellicht volledig elektrisch kan zijn. Zou elektrificatie het luidruchtige en losbandige karakter niet te veel temperen?
‘Misschien zijn ze iets zachter’, zegt Famin om ons gerust te stellen. ‘Je ziet het aan de 508 Sport Engineered. We veranderen zelfs onze kleuren. We wilden niet het gebruikelijke rood en blauw gebruiken zoals we doen bij de normale sportieve versies met verbrandingsmotor. De nieuwe kleuren duiden op de verandering qua vermogen.’
‘De compromissen als het gaat om sportiviteit moeten ook veranderen. Over het algemeen kunnen we niet zeggen dat we geen sportieve versie van de 208 gaan maken. We weten het niet’, zegt de Sport-baas. Een dubbele ontkenning is nooit heel positief.
Een extreme auto als de 205 GTI komt niet
En dan komt het slechte nieuws: ‘Een extreme auto zoals de Peugeot 205 GTI zou nu niet betaalbaar zijn. Je kunt veel performance hebben, maar niet zoals een extreme sportauto van 40 jaar geleden.’ Het zou ook lastig zijn om met een elektrische auto het gevoel van een (relatief) grote, zware benzinemotor in een lichte hot hatch te evenaren.
‘Er komt sowieso een R2-rallyversie van de nieuwe 208 met een driecilinder meer meer koppel dan eerst om de verplichte extra 50 kilo te compenseren’, zegt Famin. Het is puur een auto voor particulieren, want Peugeot Sport heeft geen fabrieksteam meer. Voor nu, tenminste.
‘Ik weet niet zeker of de mensen die met de Peugeot 208 R2 rijden een fan zijn van de Peugeot 508 Sport Engineered. Misschien zijn het twee verschillende werelden,’ zegt Famin, ‘maar ze kunnen het feit dat we werken aan performance-straatauto’s ongetwijfeld waarderen.’
Gelukkig is er nog de Peugeot 205 GTI Pug1off.
Meer van TopGear


Peugeot e-208 review: Alweer een facelift, hoe goed is ie nu?

Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

Peugeot e-208 krijgt een update en de batterij van de e-308

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
