
Op de Autosalon van Genève vroegen we Peugeot Sport-chef Bruno Famin of we ooit nog eens zo’n exceptionele hot hatch kunnen verwachten zoals de vorige Peugeot 208 GTI dat was. ‘We onderzoeken de mogelijkheden,’ zegt hij voordat hij bekent dat de auto wellicht volledig elektrisch kan zijn. Zou elektrificatie het luidruchtige en losbandige karakter niet te veel temperen?
‘Misschien zijn ze iets zachter’, zegt Famin om ons gerust te stellen. ‘Je ziet het aan de 508 Sport Engineered. We veranderen zelfs onze kleuren. We wilden niet het gebruikelijke rood en blauw gebruiken zoals we doen bij de normale sportieve versies met verbrandingsmotor. De nieuwe kleuren duiden op de verandering qua vermogen.’
‘De compromissen als het gaat om sportiviteit moeten ook veranderen. Over het algemeen kunnen we niet zeggen dat we geen sportieve versie van de 208 gaan maken. We weten het niet’, zegt de Sport-baas. Een dubbele ontkenning is nooit heel positief.
Een extreme auto als de 205 GTI komt niet
En dan komt het slechte nieuws: ‘Een extreme auto zoals de Peugeot 205 GTI zou nu niet betaalbaar zijn. Je kunt veel performance hebben, maar niet zoals een extreme sportauto van 40 jaar geleden.’ Het zou ook lastig zijn om met een elektrische auto het gevoel van een (relatief) grote, zware benzinemotor in een lichte hot hatch te evenaren.
‘Er komt sowieso een R2-rallyversie van de nieuwe 208 met een driecilinder meer meer koppel dan eerst om de verplichte extra 50 kilo te compenseren’, zegt Famin. Het is puur een auto voor particulieren, want Peugeot Sport heeft geen fabrieksteam meer. Voor nu, tenminste.
‘Ik weet niet zeker of de mensen die met de Peugeot 208 R2 rijden een fan zijn van de Peugeot 508 Sport Engineered. Misschien zijn het twee verschillende werelden,’ zegt Famin, ‘maar ze kunnen het feit dat we werken aan performance-straatauto’s ongetwijfeld waarderen.’
Gelukkig is er nog de Peugeot 205 GTI Pug1off.
Meer van TopGear


Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot e-208 review: Alweer een facelift, hoe goed is ie nu?

Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
