
We zeggen dit omdat we om je geven. Maar het is twee jaar geleden – het is tijd om verder te gaan met je leven. De Volkswagen Arteon VR6, hoe hardnekkig de geruchten destijds ook waren, gaat niet meer komen. Echt niet. En de beste manier om over de VR6-droom heen te komen, is een rebound-Arteon. Het liefst een Volkswagen Arteon met 480 pk.
Het nieuwsbericht over de waarschijnlijke komst van een Arteon met VR6-motor is inmiddels dus al twee jaar oud. Omdat je de hoop dus niet met enige redelijkheid kon laten varen, gingen we naarstig op zoek naar een alternatief. Want jij bent niet de enige die een waardige motorisering voor het vlaggenschip van Volkswagen wil. En tjonge, hebben we die gevonden.
Het inmiddels welbekende HGP Turbonachrüstung in Duitsland is zeer bedreven in het opleuken van de 2,0-liter viercilinder van Volkswagen. Met een nieuwe turbo, een andere uitlaat en een scala aan randzaken verhogen ze het vermogen van 190 pk naar… 483 pk. Voor de zekerheid monteren ze ook een versterkte DSG-bak.
Een Volkswagen Golf met 480 pk sprint in iets meer dan 3,2 seconden naar de 100 km/u en in 10,7 seconden van 0 naar 200 km/u. De Arteon met dezelfde motor zal ietsjes langzamer, of beter: minder snel zijn. Alle onderdelen voor de vermogenstoename kosten 13.200 euro. De montage kost 1.700 euro. De Arteon op de foto’s is trouwens ter referentie, omdat we het mooie platen vonden.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Met 350 km/u de Polizei passeren

HGP Volkswagen Golf R houdt Audi RS 6 bij

HGP Porsche Cayenne laat 962 pk los op Autobahn

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

HGP Audi RS 6 doet 786 pk en 1.061 Nm

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’
