De lockdownkilootjes sluipen er inmiddels niet meer in, maar kloppen aan, voelen zich thuis en nodigen zelfs hun vriendjes uit. Dat wordt een probleem, want in de garages van Q-Park worden auto’s geweigerd die meer dan 2.800 kilo wegen. Een Audi RS 6 met vier passagiers van 200 kilo, dat gaat dus niet. Nu kun je de passagiers laten uitstappen alvorens je naar binnen rijdt, maar ja, zeg maar eens tegen iemand van 200 kilo dat ie de trap moet nemen.
Goed, je wilt dus wél 600 of meer pk’s, maar het mag niet meer dan 2.000 kilo wegen. Laat de Audi RS 6 van 2.000 kilo dan liggen, en neem een HGP Audi RS 4. Die produceert 615 pk en 818 Nm, maar weegt slechts 1.720 kilo. Bovendien scheelt het je in totaal 40.000 euro, want het kitje van 15.500 euro komt bovenop de aanschafprijs van 130.000 euro, en de RS 6 kost je minimaal 185.000 euro. En ga je die 70 liter bagageruimte écht missen?
De behandeling bestaat uit een upgrade voor de luchtinlaat, een nieuw compressorwiel voor de turbo, een nieuwe wastegate, een andere aansturing van de klep in de uitlaat en geoptimaliseerde software. Ben je zelf niet zo handig, dan moet je 1.400 euro inbouwkosten regelen. Allemaal wat ingrijpend? Dan installeert HGP voor 4.900 euro enkel nieuwe software waarmee het vermogen stijgt naar 534 pk en 787 Nm. Het standaardvermogen van de RS 4 is trouwens 450 pk en 600 Nm.
Hoe snel is de HGP Audi RS 4?
De specificaties voor de HGP Audi RS 4 Avant zijn niet gemeten, maar wel voor de Audi RS 5 met hetzelfde pakket. De coupé schiet in 3,06 seconden naar de 100 km/u en 7 seconden later zit hij op de 200 km/u. De topsnelheid ligt boven de 325 km/u. Laten we zeggen dat de Audi RS 4 nét iets langzamer is door meer luchtweerstand en een paar kilootjes extra. Daarmee is de HGP Audi RS 4 ietsjes sneller dan een standaard RS 6 (ja ja, appels en peren).
Reacties