
Ook in kringen waar ze in de ochtend kaviaar op hun bammetje strooien in plaats van hagelslag, zijn mensen gek op besparen. Een tonnetje besparen is daar alsof je een tweede bakje kwark voor de helft van de prijs kunt scoren; dat laat je toch niet liggen. We gokken zo dat deze PHEV van Maybach zomaar de helft van de V12-versie kan gaan kosten.
De Mercedes-Maybach S 580 e is de eerste plug-in hybride van het merk. Technisch is de nieuwkomer gelijk aan de S 580 e van Mercedes (zonder Maybach-toevoeging). Je krijgt dus een zes-in-lijn benzinemotor die samen met een elektromotor 510 pk produceert. Je kunt er zo’n 100 kilometer elektrisch mee rijden, afhankelijk van hoe rustig je chauffeur rijdt.
De PHEV is stilste Maybach ooit
De 0-100-tijd van deze slee is 5,1 seconden, maar dat is nauwelijks relevant voor deze auto. Het grootste voordeel is dat deze auto extra stil kan voortbewegen in de elektrische modus. Omdat er gekozen is voor een zes-in-lijn, zal deze ook heel trillingsarm bijspringen. Tijdens een lunch van 30 minuten kan de auto helemaal volgeladen worden.

Het gepeupel wil natuurlijk nu weten wat de auto kost, maar dat is helaas nog niet bekend. De reguliere S-klasse met dezelfde aandrijflijn kost net geen 150.000 euro, wat bijna 50.000 euro goedkoper is dan de 580 zonder elektromotor. De besparing komt vooral door de afgenomen uitstoot, wat zorgt voor minder BPM in Nederland.
We gokken zo dat deze PHEV van Maybach rond de 200.000 euro moet uitkomen, ook 50.000 euro minder is dan de Maybach 580. Natuurlijk kun je de auto daarna nog leuk aankleden met opties. Wil je voor de ultieme versie gaan, dan mag je minimaal 336.000 euro aftikken. Dan heb je de V12-versie met 612 pk.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Hacker laat gratis Maybach GLS en Rolls-Royce Cullinan bij hem bezorgen

Maybach gaat ook de Mercedes V-klasse omtoveren tot luxebus

Mercedes-Maybach EQS SUV is de eerste volledig elektrische Maybach

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Mercedes-Maybach S 680 Virgil Abloh is een bijzondere samenwerking

Mercedes-Maybach EQS concept: bijna klaar

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
