Een elektrische auto’s is alleen voor de bevoorrechte groene elite. Tenminste, dat horen we dikwijls terug in de reacties en via onze inbox. Maar klopt dat eigenlijk wel, want is een elektrische auto niet al goedkoper dan een benzineauto? We pakken in dit voorbeeld een doorsnee b-segmenter. Als je je een nieuwe auto kunt veroorloven, kun je meestal wel een Opel Corsa betalen. En een Corsa-e hoeft niet duurder te zijn dan een benzineversie.
Wat kost een benzineauto via private lease?
Lease je privé bij Opel zelf, voor 48 maanden en 15.000 kilometer per jaar, dan betaal je op dit moment 293* euro per maand voor de goedkoopste Corsa Edition 1.2 met 75 pk, of 404* euro voor de instap-Corsa-e. De verbruikskosten zijn voor de benzine aardig in te schatten: bij een WLTP-verbruik van 5,4 l/100 km over die 60.000 kilometer tank je 3.240 liter in vier jaar. Een gemiddelde prijs van 1,90 euro per liter (laten we het even relatief positief inzien) brengt die kosten op 6.156 euro.
Wat kost een elektrische auto om te bezitten?
Voor elektra ligt het lastiger. Bij 14,4 kWh/100 km verbruik je 8.640 kWh aan stroom. Thuis laad je voor zo’n 22 cent per kWh, maar bij snelladers kost het je al snel 60 cent, of 35 à 40 cent bij een paal op straat. Maar misschien kun je wel gratis laden op je werk. Mijd je snelladers, dan zal de stroom je in die vier jaar dus ergens tussen de 0 en 3.500 euro lichter maken. Onderhoud, banden, verzekering en belasting zijn bij beide contracten inbegrepen, dus daar hoeven we niet naar te kijken.
Is de elektrische auto al goedkoper dan een benzineauto?
Volgens dit sommetje kost het je 20.220 euro om vier jaar een kale Corsa 1.2 te rijden. En een Corsa-e? Als je een wallbox hebt en meestal thuis laadt (we gaan even uit van een gemiddelde kWh-prijs van 30 cent): 21.984 euro. Niet echt een verschil van elitaire proporties, toch? En dat terwijl je een completere uitrusting en bijna twee keer zoveel pk’s krijgt. Vergelijk je twee gelijk uitgeruste auto’s, zoals in het overzicht hieronder, dan is de elektrische auto zelfs al goedkoper dan een benzineauto.
De kosten van een EV
Opel Corsa-e GS Line
Nieuwprijs (NL): € 33.999
0-100 km/u: 8,1 s
Topsnelheid: 150 km/u
Privéleasetarief (48 maanden, 60.000 km): € 439* p.m.
Verbruikskosten: € 2.592 (WLTP 14,4 kWh/100 km, uitgaande van gemiddeld € 0,30/kWh)
Totaal: € 23.664
De kosten van een vergelijkbare benzineauto
Opel Corsa GS Line 1.2 130 pk automaat
Nieuwprijs (NL): € 27.449
0-100 km/u: 8,7 s
Topsnelheid: 208 km/u
Privéleasetarief (48 maanden, 60.000 km): € 374* p.m.
Verbruikskosten: € 6.384 (WLTP 5,6 l/100 km, uitgaande van gemiddeld € 1,90/l)
Totaal: € 24.336
* Tarieven volgens Opel.nl op 8 oktober 2021
Lennart heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
E-auto’s laten we even naar de toekomst kijken zijn NIET milieuvriendelijk. We zitten straks met allemaal niet meer rijdende accu-bakken die niet te recyclen zijn en dan?? Ook maar ergens in Polen op een grasveld parkeren dan? De Elite rijdt alleen maar in dit soort bakken omdat het ‘goedkoop is’ en ze het geld toch wel hebben en ze pretenderen ‘groen’ te zijn.
Boycotten die troep! Doe het voor de volgende generatie…
Boemsel heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
Private lease sowieso nooit aan beginnen!!
Mooi sparen voor een e occasion, laden met eigen zonnepanelen, geen belasting, minimaal onderhoud. Zit je voor een duppie en een cijfer op de eerste rij. Ik rij nu al jaren in de meeste lelijke nissan leaf en ben er dol gelukkig mee!
Thom heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
Ik heb met mijn Tesla op eer reis naar Oostenrijk voor €61,33 energiekosten gehad. Bij veel hotels en bv op de Grossglockner kun je gratis laden. Over 31000 km in 2 jaar nog geen €100,- vanwege mijn zonnepanelen. €0,00 aan onderhoud en wegenbelasting! En bij elke update een nieuwere auto. Top Gear hoeft mij niet te overtuigen
@Thom heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
“Ik heb met mijn Tesla”. En toen haakte iedereen af. Weer zo’n fanboy die blind is voor de echte wereld.
Marco heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
En uw zonnepanelen waren gratis waarschijnlijk…
Kritische lezer heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
Omdat je een dure auto mag leasen, een enorme bak subsidie hebt ontvangen en het geld en de ruimte hebt om veel zonnepanelen te plaatsen kom jij gunstig uit. Voor de meeste Nederlanders is een elektrische auto helaas nog veel te duur. Laat staan zo’n veel te dure Tesla die daarom ook nog nauwelijks verkocht wordt vanwege de betere en goedkopere alternatieven.
Paul Dirac heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
Kijk dit zijn de onderzoeken waar we wat aan hebben. Top (gear, lol)!!!
Aad heeft op 11 oktober 2021 geschreven:
Als we dan elektra opwekken met benzine, dan is het plaatje weer rond.