Elektrische auto's: ons weerwoord

door Andy Wilman

Ik wil graag even wat dingen rechtzetten met betrekking tot een artikel in de Engelse Times over de test van de Nissan Leaf en de Peugeot iOn, die afgelopen zondag op BBC2 in de laatste TopGear-aflevering van dit seizoen te zien was. De kop van het Times-artikel luidt: ‘Clarkson gaf onze elektrische auto’s geen eerlijke kans, zegt Nissan’.

Verderop in het verhaal staat dat de film beschamend was voor Nissan, omdat er getoond wordt dat je niet op elektrische auto’s kunt vertrouwen om je naar je eindbestemming te brengen. Daarna suggereert de betreffende journalist, Ben Webster, dat het eigenlijk ‘TopGear is, niet de auto, waarop we niet kunnen vertrouwen’. De heer Webster baseert dit op het feit dat de auto’s niet volledig opgeladen waren op het moment dat de film van start ging, dat ze dus op een goed moment zonder stroom zouden komen te staan, en dat we daarmee een verkeerde indruk bij de kijkers zouden achterlaten.

Ik wil hier als volgt op reageren:

  1. We hebben op geen enkel moment in de film gezegd dat we de opgegeven actieradius van de auto’s gingen testen. We hebben niet aangegeven dat de auto’s deze afstand niet haalden. Ook hebben we op geen enkel moment gezegd dat we probeerden om op één lading onze eindbestemming te halen.
     
  2. We hebben nooit aangegeven wat onze totale reisafstand was, waar we van start waren gegaan, of hoe lang we al aan het rijden waren toen de film begon. Je ziet: uit de film kan niets opgemaakt worden over welke afstand de auto’s al dan niet gehaald hebben.
     
  3. We wisten dat Nissan de acculading en de gereisde afstand via onboard software kon volgen. In de Times lijkt men te suggereren dat we hierdoor verrast werden, maar dat is niet zo, zoals Nissan ook zal bevestigen. Het interesseerde ons verder niet, want we hadden toch niets te verbergen.
     
  4. We maakten deze film omdat we een aantal facetten van elektrisch rijden wilden onderzoeken. Zoals James in de introductie zei, kun je nu bij de dealer een elektrische auto kopen, waarvan men beweert dat het een praktisch en volwaardig alternatief is voor een kleine, zuinige stadsauto. Dat zeggen de marketingmensen van deze automerken, en daarop hebben we ons in deze film gefocust: de voor- en nadelen ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor.
     

Inderdaad: toen we vertrokken, wisten we dat we onderweg de auto’s zouden moeten bijladen. Dat was immers een ervaring waaraan we aandacht wilden besteden. Vooruit, het intermezzo van Jeremy en James – compleet met koperpoetsen, volwassenenscrabble en tatoeages – was meer loltrapperij dan er normaal bij zoiets zou plaatsvinden, maar consumenten kunnen toch een paar nuttige conclusies uit de film trekken:

  1. Elektrische auto’s zijn nog steeds erg duur.
     
  2. Het aantal oplaadpunten laat te wensen over.
     
  3. De nog te rijden afstand die de auto’s opgeven, varieert enorm; in tegenstelling tot een brandstofmeter.
     
  4. De Leaf is op zich een prima auto, en er is niets mis met elektromotoren, maar wat ons betreft blijft de accu de Achilleshiel van het hele concept.
     

In het Times-artikel luidde een citaat van de Executive Vice President van Nissan, Andy Palmer, dat TopGear een misleidend item gemaakt zou hebben. Dan willen wij de heer Palmer graag wijzen op het feit dat er op Nissans eigen website voor de Leaf allerlei informatie staat over snelladen, zonder dat er ergens wordt vermeld dat de levensduur van de accu’s hierdoor sterk verminderd kan worden.

Tevens beweert Nissan dat elke Leaf-accu na vijf jaar nog zo’n 80 procent van z’n capaciteit zou moeten hebben, wat in de oren van een leek vast prima klinkt. Maar nergens wordt er vermeld dat heel wat experts in de batterijindustrie een capaciteit van 80 procent zien als de zogenoemde End Of Life-status (EOL) van een accu. Zo wordt bijvoorbeeld bij Peugeot een capaciteit van 80 procent als EOL gezien.

Nu weet ik ook, in alle eerlijkheid, dat Nissan haar klanten bij aanschaf van een Leaf wel degelijk waarschuwt voor de nadelen van veelvuldig snelladen. Maar de website is toch dé toegangspoort tot de wereld van de Leaf? De elektronische etalage waarin de auto staat? Is het niet misleidend om daar alle feiten niet op een rijtje uit te stallen? Ik vraag het maar.

Goed, om af te sluiten: we verwerpen volledig dat we een film hebben gemaakt waarin onze kijkers misleid worden op het gebied van acculading en actieradius, en we staan achter onze bevindingen en conclusies.
 

Andy Wilman is de Executive Producer van TopGear

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken