Als jij een recept hebt voor vetarme muffins en je voegt tijdens het bakken een klontje roomboter aan toe, dan smaken ze toch net iets lekkerder. Je kunt je alleen afvragen of je dan niet het doel voorbijschiet. Zo is het ook met elektrische auto’s, want je ziet dat steeds meer automerken een benzinemotor toevoegen aan een EV om het bereik iets op te peppen. Ook BMW lijkt de range extender opnieuw leven in te willen blazen met de iX5.

BMW komt volgend jaar met de elektrisch iX5 – een elektrische X5 dus. Hiervan komt zelfs een versie op waterstof en volgens Automobilwoche overweegt het merk zelfs een range extender zoals ooit in de i3 zat. Dit is een kleine benzinemotor die puur functioneert als een generator. Als de accu leeg dreigt te raken, dan laadt de benzinemotor de accu op tijdens het rijden. De benzinemotor drijft dan niet de wielen aan. De totale actieradius zou dan 1.000 kilometer zijn, wat genoeg is om naar Oostenrijk te rijden.

De BMW iX5 met range extender is niet bevestigd

BMW wil momenteel nog niets bevestigen over een iX5 met range extender. Wij denken dat het plausibel is. Leverancier ZF zou een mooi systeem voor BMW hebben liggen, dus ze hoeven niet miljoenen te investeren. Het merk heeft zich bovendien de afgelopen jaren regelmatig kritisch uitgelaten over de focus op elektrische auto’s in de EU. Het merk wil graag een aanpak met meerdere aandrijflijnen om zo flexibel te blijven. Dit past goed in dat plaatje.

Zoals de regels nu staan, zou ook deze BMW iX5 met range extender verboden worden om nieuw te verkopen na 2035. Vanaf dan mogen er geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO₂ uitstoten. Maar er zijn momenteel nog gesprekken gaande over een uitzondering op het verbod voor plug-in hybrides en auto’s met een range extender. Een iX5 met benzinemotor zou dus nog na 2035 verkocht kunnen worden. Nog een reden om hierin te investeren.

Er zijn voor- en nadelen aan de range extender. Als jij vooral laadt en niet de benzinemotor gebruikt, dan sleep je voor extra gewicht mee voor saus. Ook is de auto natuurlijk iets duurder en in Nederland krijg je te maken met BPM vanwege de uitstoot. Al valt dit voor een EREV waarschijnlijk mee. Het voordeel is natuurlijk dat je flexibeler bent: als het druk is bij de laadpalen dan rij je door naar het tankstation en hang je hem weer aan de stekker als het jou netjes uitkomt. En dat is een lekkere luxe om te hebben.

Geef een reactie

(verplicht)