
Als jij een recept hebt voor vetarme muffins en je voegt tijdens het bakken een klontje roomboter aan toe, dan smaken ze toch net iets lekkerder. Je kunt je alleen afvragen of je dan niet het doel voorbijschiet. Zo is het ook met elektrische auto’s, want je ziet dat steeds meer automerken een benzinemotor toevoegen aan een EV om het bereik iets op te peppen. Ook BMW lijkt de range extender opnieuw leven in te willen blazen met de iX5.
BMW komt volgend jaar met de elektrisch iX5 – een elektrische X5 dus. Hiervan komt zelfs een versie op waterstof en volgens Automobilwoche overweegt het merk zelfs een range extender zoals ooit in de i3 zat. Dit is een kleine benzinemotor die puur functioneert als een generator. Als de accu leeg dreigt te raken, dan laadt de benzinemotor de accu op tijdens het rijden. De benzinemotor drijft dan niet de wielen aan. De totale actieradius zou dan 1.000 kilometer zijn, wat genoeg is om naar Oostenrijk te rijden.
De BMW iX5 met range extender is niet bevestigd
BMW wil momenteel nog niets bevestigen over een iX5 met range extender. Wij denken dat het plausibel is. Leverancier ZF zou een mooi systeem voor BMW hebben liggen, dus ze hoeven niet miljoenen te investeren. Het merk heeft zich bovendien de afgelopen jaren regelmatig kritisch uitgelaten over de focus op elektrische auto’s in de EU. Het merk wil graag een aanpak met meerdere aandrijflijnen om zo flexibel te blijven. Dit past goed in dat plaatje.
Zoals de regels nu staan, zou ook deze BMW iX5 met range extender verboden worden om nieuw te verkopen na 2035. Vanaf dan mogen er geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO₂ uitstoten. Maar er zijn momenteel nog gesprekken gaande over een uitzondering op het verbod voor plug-in hybrides en auto’s met een range extender. Een iX5 met benzinemotor zou dus nog na 2035 verkocht kunnen worden. Nog een reden om hierin te investeren.
Er zijn voor- en nadelen aan de range extender. Als jij vooral laadt en niet de benzinemotor gebruikt, dan sleep je voor extra gewicht mee voor saus. Ook is de auto natuurlijk iets duurder en in Nederland krijg je te maken met BPM vanwege de uitstoot. Al valt dit voor een EREV waarschijnlijk mee. Het voordeel is natuurlijk dat je flexibeler bent: als het druk is bij de laadpalen dan rij je door naar het tankstation en hang je hem weer aan de stekker als het jou netjes uitkomt. En dat is een lekkere luxe om te hebben.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt
