
Als jij een recept hebt voor vetarme muffins en je voegt tijdens het bakken een klontje roomboter aan toe, dan smaken ze toch net iets lekkerder. Je kunt je alleen afvragen of je dan niet het doel voorbijschiet. Zo is het ook met elektrische auto’s, want je ziet dat steeds meer automerken een benzinemotor toevoegen aan een EV om het bereik iets op te peppen. Ook BMW lijkt de range extender opnieuw leven in te willen blazen met de iX5.
BMW komt volgend jaar met de elektrisch iX5 – een elektrische X5 dus. Hiervan komt zelfs een versie op waterstof en volgens Automobilwoche overweegt het merk zelfs een range extender zoals ooit in de i3 zat. Dit is een kleine benzinemotor die puur functioneert als een generator. Als de accu leeg dreigt te raken, dan laadt de benzinemotor de accu op tijdens het rijden. De benzinemotor drijft dan niet de wielen aan. De totale actieradius zou dan 1.000 kilometer zijn, wat genoeg is om naar Oostenrijk te rijden.
De BMW iX5 met range extender is niet bevestigd
BMW wil momenteel nog niets bevestigen over een iX5 met range extender. Wij denken dat het plausibel is. Leverancier ZF zou een mooi systeem voor BMW hebben liggen, dus ze hoeven niet miljoenen te investeren. Het merk heeft zich bovendien de afgelopen jaren regelmatig kritisch uitgelaten over de focus op elektrische auto’s in de EU. Het merk wil graag een aanpak met meerdere aandrijflijnen om zo flexibel te blijven. Dit past goed in dat plaatje.
Zoals de regels nu staan, zou ook deze BMW iX5 met range extender verboden worden om nieuw te verkopen na 2035. Vanaf dan mogen er geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO₂ uitstoten. Maar er zijn momenteel nog gesprekken gaande over een uitzondering op het verbod voor plug-in hybrides en auto’s met een range extender. Een iX5 met benzinemotor zou dus nog na 2035 verkocht kunnen worden. Nog een reden om hierin te investeren.
Er zijn voor- en nadelen aan de range extender. Als jij vooral laadt en niet de benzinemotor gebruikt, dan sleep je voor extra gewicht mee voor saus. Ook is de auto natuurlijk iets duurder en in Nederland krijg je te maken met BPM vanwege de uitstoot. Al valt dit voor een EREV waarschijnlijk mee. Het voordeel is natuurlijk dat je flexibeler bent: als het druk is bij de laadpalen dan rij je door naar het tankstation en hang je hem weer aan de stekker als het jou netjes uitkomt. En dat is een lekkere luxe om te hebben.
13 reacties op “BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen”
Laat een antwoord achter aan Jopp Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Nissan heeft dit systeem al jaren genaamd
E-power bijvoorbeeld Nissan qashqai E-power maar wordt minder over gesproken omdat het geen Duits merk is ook al hebben de critici er nog nooit mee gereden maar kiezen liever voor ego en statussymbool dan voor prijs kwaliteit ,ook wordt er altijd gezeurd over de cvt maar de E -power motor heeft dit zelfs niet.
Deze rijdt namelijk op een elektromotor dus geen schakelovergangen maar gewoon naadloos optrekken tot gewenste snelheid
Deze rijdt zalig met zijn 190pk volledig elektrische aandrijving zonder opladen en alle comfort aanwezig.
Ik twijfelde tussen de Mercedes gla 180 mild hybrid essential line (ongeveer zelfde prijsklasse)maar na testrit van de nieuwe Nissan qashqai e-power 2024 toch nipt overtuigd om voor de e-power te gaan ook al was de Nissan qashqai zelfs iets duurder op dat moment maar is het zeker waard met de extra opties en het aangenamer rijdende E-Power systeem met 10 jaar garantie op de gehele aandrijflijn.Wat veel Duitse merken niet bieden
Maak een testrit en je zal het ervaren.
Een V6 van BMW dat is echt nieuws Jopp
Wat zijn de uitstoot verschillen nu werkelijk.
Rekening houdend met y8fabricagekosten van de diverse automobielen en div. Brandstofmodellen.
Maar wie wil dat lelijke ding uberhaubt hebben? Met wat voor aandrijving dan ook.
Ügerbertbont 0742665800
Of een motor huren wanneer je op reis gaat en in klikken
Neem de motor van mijn grasmachine. 🤣🤣
Bijzonder dat ons kabinet dan allemaal 7 series rijdmet dikke v6 en v8 motoren
Ja die dikke nekken zullen het niet voelen wel veel nieuwe regels maken voor de gewone burger en liefst de oudere uit de wagen en de auto steeds verder uit knijpen en parkeren steeds ook duurder maken.ze denken niet goed na maken het de werkmens onmogelijk nog te kunnen verdienen
Ventje, dat is exact de bedoeling. Zorgen dat er niets voor de burgers overblijft en alle burgers – behalve de politiek en elite – niets meer bezitten. Maar we worden wel allemaal gelukkig hoor.
Of zoals een vriend van mij al jaren geleden opperde. Een aanhangwagen erachter met een dieselgenerator erop. Je hebt een gigantisch bereik en je kan in alle LEZ’s binnen.
Helaba , koop gewoon een Nissan E-Drive. Rijd gewoon lekker electrisch en laad de batterij zelf op met benzinemotor die heel milieuvriendelijk is . Niks nieuws onder de zon , Renault heeft er ook , en waarschijnlijk nog andere merken ook , gewoon slim .
Na 2035 de benzine motor na aankoop inbouwen als los geleverde unit.
Want losse benzine motoren mogen wel verkocht worden lijkt mij.