Als jij een recept hebt voor vetarme muffins en je voegt tijdens het bakken een klontje roomboter aan toe, dan smaken ze toch net iets lekkerder. Je kunt je alleen afvragen of je dan niet het doel voorbijschiet. Zo is het ook met elektrische auto’s, want je ziet dat steeds meer automerken een benzinemotor toevoegen aan een EV om het bereik iets op te peppen. Ook BMW lijkt de range extender opnieuw leven in te willen blazen met de iX5.

BMW komt volgend jaar met de elektrisch iX5 – een elektrische X5 dus. Hiervan komt zelfs een versie op waterstof en volgens Automobilwoche overweegt het merk zelfs een range extender zoals ooit in de i3 zat. Dit is een kleine benzinemotor die puur functioneert als een generator. Als de accu leeg dreigt te raken, dan laadt de benzinemotor de accu op tijdens het rijden. De benzinemotor drijft dan niet de wielen aan. De totale actieradius zou dan 1.000 kilometer zijn, wat genoeg is om naar Oostenrijk te rijden.

De BMW iX5 met range extender is niet bevestigd

BMW wil momenteel nog niets bevestigen over een iX5 met range extender. Wij denken dat het plausibel is. Leverancier ZF zou een mooi systeem voor BMW hebben liggen, dus ze hoeven niet miljoenen te investeren. Het merk heeft zich bovendien de afgelopen jaren regelmatig kritisch uitgelaten over de focus op elektrische auto’s in de EU. Het merk wil graag een aanpak met meerdere aandrijflijnen om zo flexibel te blijven. Dit past goed in dat plaatje.

Zoals de regels nu staan, zou ook deze BMW iX5 met range extender verboden worden om nieuw te verkopen na 2035. Vanaf dan mogen er geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO₂ uitstoten. Maar er zijn momenteel nog gesprekken gaande over een uitzondering op het verbod voor plug-in hybrides en auto’s met een range extender. Een iX5 met benzinemotor zou dus nog na 2035 verkocht kunnen worden. Nog een reden om hierin te investeren.

Er zijn voor- en nadelen aan de range extender. Als jij vooral laadt en niet de benzinemotor gebruikt, dan sleep je voor extra gewicht mee voor saus. Ook is de auto natuurlijk iets duurder en in Nederland krijg je te maken met BPM vanwege de uitstoot. Al valt dit voor een EREV waarschijnlijk mee. Het voordeel is natuurlijk dat je flexibeler bent: als het druk is bij de laadpalen dan rij je door naar het tankstation en hang je hem weer aan de stekker als het jou netjes uitkomt. En dat is een lekkere luxe om te hebben.

13 reacties op “BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen”

  1. Nissan heeft dit systeem al jaren genaamd
    E-power bijvoorbeeld Nissan qashqai E-power maar wordt minder over gesproken omdat het geen Duits merk is ook al hebben de critici er nog nooit mee gereden maar kiezen liever voor ego en statussymbool dan voor prijs kwaliteit ,ook wordt er altijd gezeurd over de cvt maar de E -power motor heeft dit zelfs niet.
    Deze rijdt namelijk op een elektromotor dus geen schakelovergangen maar gewoon naadloos optrekken tot gewenste snelheid
    Deze rijdt zalig met zijn 190pk volledig elektrische aandrijving zonder opladen en alle comfort aanwezig.
    Ik twijfelde tussen de Mercedes gla 180 mild hybrid essential line (ongeveer zelfde prijsklasse)maar na testrit van de nieuwe Nissan qashqai e-power 2024 toch nipt overtuigd om voor de e-power te gaan ook al was de Nissan qashqai zelfs iets duurder op dat moment maar is het zeker waard met de extra opties en het aangenamer rijdende E-Power systeem met 10 jaar garantie op de gehele aandrijflijn.Wat veel Duitse merken niet bieden
    Maak een testrit en je zal het ervaren.

    • Wat zijn de uitstoot verschillen nu werkelijk.
      Rekening houdend met y8fabricagekosten van de diverse automobielen en div. Brandstofmodellen.

    • Ja die dikke nekken zullen het niet voelen wel veel nieuwe regels maken voor de gewone burger en liefst de oudere uit de wagen en de auto steeds verder uit knijpen en parkeren steeds ook duurder maken.ze denken niet goed na maken het de werkmens onmogelijk nog te kunnen verdienen

      • Ventje, dat is exact de bedoeling. Zorgen dat er niets voor de burgers overblijft en alle burgers – behalve de politiek en elite – niets meer bezitten. Maar we worden wel allemaal gelukkig hoor.

  2. Of zoals een vriend van mij al jaren geleden opperde. Een aanhangwagen erachter met een dieselgenerator erop. Je hebt een gigantisch bereik en je kan in alle LEZ’s binnen.

    • Helaba , koop gewoon een Nissan E-Drive. Rijd gewoon lekker electrisch en laad de batterij zelf op met benzinemotor die heel milieuvriendelijk is . Niks nieuws onder de zon , Renault heeft er ook , en waarschijnlijk nog andere merken ook , gewoon slim .

  3. Na 2035 de benzine motor na aankoop inbouwen als los geleverde unit.
    Want losse benzine motoren mogen wel verkocht worden lijkt mij.

Laat een antwoord achter aan Ventje Reactie annuleren

(verplicht)