Geef maar toe: je zit er al jaren om te popelen. Nadat we eerder aankondigden dat het Britse Charge een vol-elektrische en zeer snelle versie van de klassieke Ford Mustang zou gaan bouwen, bleef het een tijdlang stil. Maar nu is ie er: de definitieve productieversie van de Charge Mustang. Je mag het geen restauratie noemen, volgens Charge-baas Mark Roberts, want het is ‘een gloednieuwe elektrische Mustang, compleet opnieuw uitgevonden’.

Zoals gezegd worden er slechts 499 van deze e-Stangs gebouwd. En nee, maak je geen zorgen: er worden geen échte klassiekers voor opgeofferd. Elk exemplaar is een officieel in licentie gebouwd Mustang-omhulsel (gebaseerd op de Fastback uit 1967). Voeg 64 kWh aan batterijen toe, plus elektroaandrijving met een topvermogen van 400 kW (544 pk) en een ongelooflijk koppel van 1.500 Nm, en je hebt een Charge Mustang.

De Charge Mustang is pijlsnel

Dat koppel komt ongeveer overeen met wat Superman inzette toen hij de aarde liet terugdraaien. In de elektrische Charge Mustang is het genoeg voor een acceleratie van 0 naar 96 km/u in 3,9 seconden. De opgegeven actieradius is 322 kilometer. Je kunt ‘m aan de 50-kW gelijkstroom hangen om de boel weer redelijk snel bij te laden. Elke auto wordt met de hand gebouwd in Londen naar de exacte wensen van de koper. Sterker nog: Roberts moedigt klanten aan om ‘hun auto’s te personaliseren, om hun creativiteit en persoonlijkheid uit te drukken in de kleuren, materialen en details’. Kom op jongens, wees eens dapper. Het is een elektrische Mustang.

‘We hebben het iconische silhouet en de klassieke lijnen van de ’67er gerespecteerd’, zegt Roberts. ‘Maar we geven de auto wel een fris, eigentijds gevoel mee door dingen te stroomlijnen en panelen te minimaliseren.’ Het resultaat ziet er absoluut gelikt uit. Al hangt er ook een gelikt prijskaartje aan: de prijs van de Charge Mustang begint bij 350.000 pond. Dat is net geen 420.000 euro, en dan moet je ‘m nog invoeren. Desalniettemin: fraai ding, niet?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)