
Kijk maar even goed naar de nieuwe en volledige elektrische Ford Explorer. Dit is hoe de toekomst van Ford in Europa eruitziet. Leuke hatchbacks als de Fiesta en de Focus worden aan de kant gezet en niet vervangen. Ford wil zich profileren als Amerikaan in Europa. Maar wel met Duitse techniek, in dit geval. Naast deze elektrische Ford Explorer komen hier de Ranger, Bronco, Puma en Mustang.
De nieuwe Ford Explorer doet er in zijn uiterlijk alles aan om Amerikaans te zijn, maar het innerlijk van de Explorer is Duits. De elektrische Explorer staat op het MEB-platform van Volkswagen. Op datzelfde platform staan de ID. Buzz, Audi Q4 e-tron en tal van andere EV’s. En als we heel eerlijk zijn, is de Ford Explorer de mooiste elektrische Volkswagen van dit moment.
De deal tussen Volkswagen en Ford
De twee leden van de oude garde van de auto-industrie willen elkaar helpen. Ford mag het MEB-skateboard van Volkswagen gebruiken voor de Explorer. In ruil daarvoor stelt Ford de Ranger ter beschikking om een nieuwe Volkswagen Amarok van te bouwen. Zoals je misschien al had verwacht, is de reden achter de samenwerking het besparen van geld.
Specificaties van de Explorer
De elektrische Ford Explorer met de grootste actieradius moet 540 kilometer ver komen. Binnen 25 minuten moet de 82-kWh batterij van 10 procent naar 80 procent kunnen laden. De Explorer met deze batterij is er met één of twee elektromotoren. Het vermogensverschil is 286 pk bij één motor tegenover 340 pk met een extra elektromotor.
Er is ook nog een instapversie. Deze Explorer heeft een 55-kWh batterij waarmee je 350 kilometer ver moet komen. Eén elektromotor produceert bij deze uitvoering 170 pk. Ford hoopt de goedkoopste elektrische Explorer te verkopen voor een bedrag onder de 45.000 euro. Hoeveel de andere versies moeten gaan kosten, vertelt Ford niet.
Het interieur van de elektrische Explorer
De knopjes op het stuur lijken van Volkswagen te komen, maar Ford geeft wel een eigen draai aan het stuur door hem niet helemaal rond te maken. Gelukkig leent Ford niet het infotainmentsysteem van Volkswagen (tenminste, zo te zien). In plaats daarvan is er een 15-inch rechtopstaand scherm dat je kunt verstellen. De grote lichtbak op het dashboard? Dat is een speaker.
Verder zijn er genoeg assistentiesystemen die werken met 12 sensoren, vijf camera’s en drie radars. Er zijn nucleaire onderzeeërs met nog minder beveiliging aan boord. Je kunt trouwens kiezen voor 19, 20 en 21-inch wielen en het kleurpalet bestaat uit blauw, wit, grijs, zwart en rood. Zeg het maar: deze Ford of toch een Skoda Enyaq?
4 reacties op “Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ook deze fabrikant gaat minder elektrische auto’s bouwen

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

De Ford Explorer doet een rondje om de wereld en gaat in de verkoop: dit is de Nederlandse prijs

De bijzondere reden waarom Ford de Explorer niet meer als hybride levert

Ford Explorer PHEV 3.0 EcoBoost ST-Line

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Wordt deze ook in Duitsland gemaakt? Dan is het een optie.
Ford’s factory in Cologne, Germany. Kan ermee door.
Voor mij persoonlijk is dat niet puur genoeg. Voor mij alleen een optie als de auto wordt gebouwd in of vlak bij de Duitse hoofdstad. De rest is sub-par en hoef ik niet. Zeker geen optie.
Haha jij wil alleen zo’n rammelbak van Musk. Zolang het niet uit China komt is het al positief.
We kennen de vooringenomenheid van TG tov de ID serie maar ik vind deze zeker niet mooier.