
Kijk maar even goed naar de nieuwe en volledige elektrische Ford Explorer. Dit is hoe de toekomst van Ford in Europa eruitziet. Leuke hatchbacks als de Fiesta en de Focus worden aan de kant gezet en niet vervangen. Ford wil zich profileren als Amerikaan in Europa. Maar wel met Duitse techniek, in dit geval. Naast deze elektrische Ford Explorer komen hier de Ranger, Bronco, Puma en Mustang.
De nieuwe Ford Explorer doet er in zijn uiterlijk alles aan om Amerikaans te zijn, maar het innerlijk van de Explorer is Duits. De elektrische Explorer staat op het MEB-platform van Volkswagen. Op datzelfde platform staan de ID. Buzz, Audi Q4 e-tron en tal van andere EV’s. En als we heel eerlijk zijn, is de Ford Explorer de mooiste elektrische Volkswagen van dit moment.
De deal tussen Volkswagen en Ford
De twee leden van de oude garde van de auto-industrie willen elkaar helpen. Ford mag het MEB-skateboard van Volkswagen gebruiken voor de Explorer. In ruil daarvoor stelt Ford de Ranger ter beschikking om een nieuwe Volkswagen Amarok van te bouwen. Zoals je misschien al had verwacht, is de reden achter de samenwerking het besparen van geld.
Specificaties van de Explorer
De elektrische Ford Explorer met de grootste actieradius moet 540 kilometer ver komen. Binnen 25 minuten moet de 82-kWh batterij van 10 procent naar 80 procent kunnen laden. De Explorer met deze batterij is er met één of twee elektromotoren. Het vermogensverschil is 286 pk bij één motor tegenover 340 pk met een extra elektromotor.
Er is ook nog een instapversie. Deze Explorer heeft een 55-kWh batterij waarmee je 350 kilometer ver moet komen. Eén elektromotor produceert bij deze uitvoering 170 pk. Ford hoopt de goedkoopste elektrische Explorer te verkopen voor een bedrag onder de 45.000 euro. Hoeveel de andere versies moeten gaan kosten, vertelt Ford niet.
Het interieur van de elektrische Explorer
De knopjes op het stuur lijken van Volkswagen te komen, maar Ford geeft wel een eigen draai aan het stuur door hem niet helemaal rond te maken. Gelukkig leent Ford niet het infotainmentsysteem van Volkswagen (tenminste, zo te zien). In plaats daarvan is er een 15-inch rechtopstaand scherm dat je kunt verstellen. De grote lichtbak op het dashboard? Dat is een speaker.
Verder zijn er genoeg assistentiesystemen die werken met 12 sensoren, vijf camera’s en drie radars. Er zijn nucleaire onderzeeërs met nog minder beveiliging aan boord. Je kunt trouwens kiezen voor 19, 20 en 21-inch wielen en het kleurpalet bestaat uit blauw, wit, grijs, zwart en rood. Zeg het maar: deze Ford of toch een Skoda Enyaq?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ook deze fabrikant gaat minder elektrische auto’s bouwen

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

De Ford Explorer doet een rondje om de wereld en gaat in de verkoop: dit is de Nederlandse prijs

De bijzondere reden waarom Ford de Explorer niet meer als hybride levert

Ford Explorer PHEV 3.0 EcoBoost ST-Line

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Wordt deze ook in Duitsland gemaakt? Dan is het een optie.
Ford’s factory in Cologne, Germany. Kan ermee door.
Voor mij persoonlijk is dat niet puur genoeg. Voor mij alleen een optie als de auto wordt gebouwd in of vlak bij de Duitse hoofdstad. De rest is sub-par en hoef ik niet. Zeker geen optie.
Haha jij wil alleen zo’n rammelbak van Musk. Zolang het niet uit China komt is het al positief.
We kennen de vooringenomenheid van TG tov de ID serie maar ik vind deze zeker niet mooier.