
Kijk maar even goed naar de nieuwe en volledige elektrische Ford Explorer. Dit is hoe de toekomst van Ford in Europa eruitziet. Leuke hatchbacks als de Fiesta en de Focus worden aan de kant gezet en niet vervangen. Ford wil zich profileren als Amerikaan in Europa. Maar wel met Duitse techniek, in dit geval. Naast deze elektrische Ford Explorer komen hier de Ranger, Bronco, Puma en Mustang.
De nieuwe Ford Explorer doet er in zijn uiterlijk alles aan om Amerikaans te zijn, maar het innerlijk van de Explorer is Duits. De elektrische Explorer staat op het MEB-platform van Volkswagen. Op datzelfde platform staan de ID. Buzz, Audi Q4 e-tron en tal van andere EV’s. En als we heel eerlijk zijn, is de Ford Explorer de mooiste elektrische Volkswagen van dit moment.
De deal tussen Volkswagen en Ford
De twee leden van de oude garde van de auto-industrie willen elkaar helpen. Ford mag het MEB-skateboard van Volkswagen gebruiken voor de Explorer. In ruil daarvoor stelt Ford de Ranger ter beschikking om een nieuwe Volkswagen Amarok van te bouwen. Zoals je misschien al had verwacht, is de reden achter de samenwerking het besparen van geld.
Specificaties van de Explorer
De elektrische Ford Explorer met de grootste actieradius moet 540 kilometer ver komen. Binnen 25 minuten moet de 82-kWh batterij van 10 procent naar 80 procent kunnen laden. De Explorer met deze batterij is er met één of twee elektromotoren. Het vermogensverschil is 286 pk bij één motor tegenover 340 pk met een extra elektromotor.
Er is ook nog een instapversie. Deze Explorer heeft een 55-kWh batterij waarmee je 350 kilometer ver moet komen. Eén elektromotor produceert bij deze uitvoering 170 pk. Ford hoopt de goedkoopste elektrische Explorer te verkopen voor een bedrag onder de 45.000 euro. Hoeveel de andere versies moeten gaan kosten, vertelt Ford niet.
Het interieur van de elektrische Explorer
De knopjes op het stuur lijken van Volkswagen te komen, maar Ford geeft wel een eigen draai aan het stuur door hem niet helemaal rond te maken. Gelukkig leent Ford niet het infotainmentsysteem van Volkswagen (tenminste, zo te zien). In plaats daarvan is er een 15-inch rechtopstaand scherm dat je kunt verstellen. De grote lichtbak op het dashboard? Dat is een speaker.
Verder zijn er genoeg assistentiesystemen die werken met 12 sensoren, vijf camera’s en drie radars. Er zijn nucleaire onderzeeërs met nog minder beveiliging aan boord. Je kunt trouwens kiezen voor 19, 20 en 21-inch wielen en het kleurpalet bestaat uit blauw, wit, grijs, zwart en rood. Zeg het maar: deze Ford of toch een Skoda Enyaq?
4 reacties op “Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen”
Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ook deze fabrikant gaat minder elektrische auto’s bouwen

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

De Ford Explorer doet een rondje om de wereld en gaat in de verkoop: dit is de Nederlandse prijs

De bijzondere reden waarom Ford de Explorer niet meer als hybride levert

Ford Explorer PHEV 3.0 EcoBoost ST-Line

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Wordt deze ook in Duitsland gemaakt? Dan is het een optie.
Ford’s factory in Cologne, Germany. Kan ermee door.
Voor mij persoonlijk is dat niet puur genoeg. Voor mij alleen een optie als de auto wordt gebouwd in of vlak bij de Duitse hoofdstad. De rest is sub-par en hoef ik niet. Zeker geen optie.
Haha jij wil alleen zo’n rammelbak van Musk. Zolang het niet uit China komt is het al positief.
We kennen de vooringenomenheid van TG tov de ID serie maar ik vind deze zeker niet mooier.