Kijk maar even goed naar de nieuwe en volledige elektrische Ford Explorer. Dit is hoe de toekomst van Ford in Europa eruitziet. Leuke hatchbacks als de Fiesta en de Focus worden aan de kant gezet en niet vervangen. Ford wil zich profileren als Amerikaan in Europa. Maar wel met Duitse techniek, in dit geval. Naast deze elektrische Ford Explorer komen hier de Ranger, Bronco, Puma en Mustang.

De nieuwe Ford Explorer doet er in zijn uiterlijk alles aan om Amerikaans te zijn, maar het innerlijk van de Explorer is Duits. De elektrische Explorer staat op het MEB-platform van Volkswagen. Op datzelfde platform staan de ID. Buzz, Audi Q4 e-tron en tal van andere EV’s. En als we heel eerlijk zijn, is de Ford Explorer de mooiste elektrische Volkswagen van dit moment.

De deal tussen Volkswagen en Ford

De twee leden van de oude garde van de auto-industrie willen elkaar helpen. Ford mag het MEB-skateboard van Volkswagen gebruiken voor de Explorer. In ruil daarvoor stelt Ford de Ranger ter beschikking om een nieuwe Volkswagen Amarok van te bouwen. Zoals je misschien al had verwacht, is de reden achter de samenwerking het besparen van geld.

Specificaties van de Explorer

De elektrische Ford Explorer met de grootste actieradius moet 540 kilometer ver komen. Binnen 25 minuten moet de 82-kWh batterij van 10 procent naar 80 procent kunnen laden. De Explorer met deze batterij is er met één of twee elektromotoren. Het vermogensverschil is 286 pk bij één motor tegenover 340 pk met een extra elektromotor.

Er is ook nog een instapversie. Deze Explorer heeft een 55-kWh batterij waarmee je 350 kilometer ver moet komen. Eén elektromotor produceert bij deze uitvoering 170 pk. Ford hoopt de goedkoopste elektrische Explorer te verkopen voor een bedrag onder de 45.000 euro. Hoeveel de andere versies moeten gaan kosten, vertelt Ford niet.

Het interieur van de elektrische Explorer

De knopjes op het stuur lijken van Volkswagen te komen, maar Ford geeft wel een eigen draai aan het stuur door hem niet helemaal rond te maken. Gelukkig leent Ford niet het infotainmentsysteem van Volkswagen (tenminste, zo te zien). In plaats daarvan is er een 15-inch rechtopstaand scherm dat je kunt verstellen. De grote lichtbak op het dashboard? Dat is een speaker.

Verder zijn er genoeg assistentiesystemen die werken met 12 sensoren, vijf camera’s en drie radars. Er zijn nucleaire onderzeeërs met nog minder beveiliging aan boord. Je kunt trouwens kiezen voor 19, 20 en 21-inch wielen en het kleurpalet bestaat uit blauw, wit, grijs, zwart en rood. Zeg het maar: deze Ford of toch een Skoda Enyaq?

Reacties

  • Koop Europees heeft op 23 maart 2023 geschreven:

    Wordt deze ook in Duitsland gemaakt? Dan is het een optie.

    • Maarten heeft op 23 maart 2023 geschreven:

      Ford’s factory in Cologne, Germany. Kan ermee door.
      Voor mij persoonlijk is dat niet puur genoeg. Voor mij alleen een optie als de auto wordt gebouwd in of vlak bij de Duitse hoofdstad. De rest is sub-par en hoef ik niet. Zeker geen optie.

      • @maarten heeft op 23 maart 2023 geschreven:

        Haha jij wil alleen zo’n rammelbak van Musk. Zolang het niet uit China komt is het al positief.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Smaken verschillen heeft op 21 maart 2023 geschreven:

    We kennen de vooringenomenheid van TG tov de ID serie maar ik vind deze zeker niet mooier.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan @maarten Reactie annuleren

(verplicht)