De MPV had een nieuwe start nodig. Een lijn in het zand. Een aanvallende strategie om de dominantie van de SUV te bestrijden. Aanstoot geven: als íéts dat goed kan, is het de SUV wel. Maar laten we nou niet een makkelijk doelwit uitzoeken – laten we het hebben over de teloorgang van de MPV.

De Renault Espace, de original gangster van het genre, was radicaal, maar wat later kwam had maar weinig van diens ambitie, fantasie of innovatie. En ruimte alleen was nooit genoeg voor een autoklasse die zo duidelijk maar één doel had (oh, de ironie van de term Multi-Purpose Vehicle). En dus verdorde de klasse als een boomblad in de herfst.

De MPV is helemaal terug

Mode en trends – dat is wat de MPV de das om heeft gedaan. En het is ook precies wat zijn wedergeboorte nu weer een kickstart belooft te gaan geven. Maar dat kon alleen met dank aan het juiste vonkje, dat kwam in de vorm van de elektrische revolutie (haha, vonkje, snap je?).

Maar mensen kopen merken en imago’s, geen ideeën en plannen. Gelukkig had Volkswagen nog iets in de geschiedenisboeken staan dat perfect geschikt was: het T2-busje. Cool, sympathiek en helemaal rijp voor een retro-behandeling.

De MPV van het Jaar 2022 heeft een mooie toekomst

Dit alles is een wat omslachtige manier om duidelijk te maken dat de ID. Buzz over alle ingrediënten beschikt die je nodig hebt voor een klapper van een hit. Ja, je bent overgeleverd aan VW’s onbegrijpelijke, onlogische en onhandelbare infotainment en nee, hij is binnenin nog niet zo slim en handig als ie zou moeten zijn, maar toch… De ID. Buzz is een game changer.

Niets voelt zo fris, modern en opwindend om in te zitten. Geen SUV komt zelfs maar in de buurt van zijn ruimteaanbod of familievriendelijkheid. Geen elektrische auto is begeerlijker. Geen enkele MPV heeft ooit de wereld aan zijn voeten gehad. Tot nu. Daarom verdient de Volkswagen ID. Buzz, de titel MPV van het Jaar 2022.

Advertentie

Reacties

  • BroesWillema heeft op 23 december 2022 geschreven:

    Eens met @typisch.

    Daarnaast hebben jullie het over de T2 in het artikel, terwijl hij duidelijk door de T1 is geïnspireerd. Die tevens ook op de foto’s naast de Buzz staat. 😉

    Reageer
  • Typisch heeft op 23 december 2022 geschreven:

    Zelfs in zo’n positief artikel komt weer het napapegaaien terug over het infotainment systeem. Hebben jullie zelf ooit wel eens met deze auto (of een andere ID) gereden? Binnen 5 minuten ben je er aan gewend en dan werkt het prima. Er zijn zelfs professionele auto journalisten die beweren dat je de airco alleen via het touchscreen kan bedienen, terwijl er ‘gewoon’ een fysieke knop onder zit. Pure onkunde. Net als de iDrive die eerst door de autojourno’s collectief werd afgezeken en een paar jaar als de norm voor de markt werd betiteld.

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie