
Tot nu toe heeft Mercedes alleen sporadisch in de elektrische wereld meegedaan met een uitvoering van de SLS AMG en een B-klasse die wel heel erg niche was. Nu niet meer. Dit is de Mercedes EQ C, het begin van het geheel elektrische submerk EQ.
De Mercedes EQ C
Onderhuids vinden we geen schokkend nieuwe ideeën. De 80 kWh-batterij weegt zo’n 650 kilo (wat een vierde van het totale gewicht is) en bevindt zich onder de vloer van de auto. Wat ervoor zorgt dat het zwaartepunt laag blijft. De voorste motor moet de rol van efficiëntie op zich nemen, terwijl de achtermotor – net als bij de I-Pace en de Model X – er vooral is voor de snelle sprintjes.
Als je hem op z’n staart trapt, produceert de EQ C 400 pk en 765 Nm. Een sprintje naar 100 km/u is daarom geklaard in een hot hatch-tijd van 5,1 seconden. De topsnelheid is een bescheiden 179 km/u. Uiteraard is er meer rekening gehouden met bereik dan met het halen van de hoogste snelheid.
Bereik van de EQ C
Mercedes claimt dat het bereik 450 km is. Dat is echter nog gemeten met de oude NEDC-methode, dus reken er op dat dit bij de WLTP-methode zal uitkomen op zo’n 400 km. Als je batterij dan bijna leeg is ga je van tien naar 80 procent in 40 minuten.
geen UFO
Aan het uiterlijk van de Mercedes EQ C zie je niet gelijk dat het om een EV gaat. Hij heeft een vrij normale grill en hij heeft geen enge scherpe of hoekige ultramoderne vormen. En binnenin heb je ook niet het gevoel dat je een UFO aan het besturen bent.
De productie begint in 2019. De Mercedes EQ C zal dan gelijk batterijen van het eigen merk aan boord hebben, wat een zogenoemde productiehel moet voorkomen. Om te bepalen of het een succes gaat worden, moeten we wel eerst de prijzen weten…
Meer van TopGear


Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Mooie wagen, doet me qua vormgeving wel denken aan de Range Rover Velar