Tot nu toe heeft Mercedes alleen sporadisch in de elektrische wereld meegedaan met een uitvoering van de SLS AMG en een B-klasse die wel heel erg niche was. Nu niet meer. Dit is de Mercedes EQ C, het begin van het geheel elektrische submerk EQ.
De Mercedes EQ C
Onderhuids vinden we geen schokkend nieuwe ideeën. De 80 kWh-batterij weegt zo’n 650 kilo (wat een vierde van het totale gewicht is) en bevindt zich onder de vloer van de auto. Wat ervoor zorgt dat het zwaartepunt laag blijft. De voorste motor moet de rol van efficiëntie op zich nemen, terwijl de achtermotor – net als bij de I-Pace en de Model X – er vooral is voor de snelle sprintjes.
Als je hem op z’n staart trapt, produceert de EQ C 400 pk en 765 Nm. Een sprintje naar 100 km/u is daarom geklaard in een hot hatch-tijd van 5,1 seconden. De topsnelheid is een bescheiden 179 km/u. Uiteraard is er meer rekening gehouden met bereik dan met het halen van de hoogste snelheid.
Bereik van de EQ C
Mercedes claimt dat het bereik 450 km is. Dat is echter nog gemeten met de oude NEDC-methode, dus reken er op dat dit bij de WLTP-methode zal uitkomen op zo’n 400 km. Als je batterij dan bijna leeg is ga je van tien naar 80 procent in 40 minuten.
geen UFO
Aan het uiterlijk van de Mercedes EQ C zie je niet gelijk dat het om een EV gaat. Hij heeft een vrij normale grill en hij heeft geen enge scherpe of hoekige ultramoderne vormen. En binnenin heb je ook niet het gevoel dat je een UFO aan het besturen bent.
De productie begint in 2019. De Mercedes EQ C zal dan gelijk batterijen van het eigen merk aan boord hebben, wat een zogenoemde productiehel moet voorkomen. Om te bepalen of het een succes gaat worden, moeten we wel eerst de prijzen weten…
Remon heeft op 5 september 2018 geschreven:
Mooie wagen, doet me qua vormgeving wel denken aan de Range Rover Velar