
Tot nu toe heeft Mercedes alleen sporadisch in de elektrische wereld meegedaan met een uitvoering van de SLS AMG en een B-klasse die wel heel erg niche was. Nu niet meer. Dit is de Mercedes EQ C, het begin van het geheel elektrische submerk EQ.
De Mercedes EQ C
Onderhuids vinden we geen schokkend nieuwe ideeën. De 80 kWh-batterij weegt zo’n 650 kilo (wat een vierde van het totale gewicht is) en bevindt zich onder de vloer van de auto. Wat ervoor zorgt dat het zwaartepunt laag blijft. De voorste motor moet de rol van efficiëntie op zich nemen, terwijl de achtermotor – net als bij de I-Pace en de Model X – er vooral is voor de snelle sprintjes.
Als je hem op z’n staart trapt, produceert de EQ C 400 pk en 765 Nm. Een sprintje naar 100 km/u is daarom geklaard in een hot hatch-tijd van 5,1 seconden. De topsnelheid is een bescheiden 179 km/u. Uiteraard is er meer rekening gehouden met bereik dan met het halen van de hoogste snelheid.
Bereik van de EQ C
Mercedes claimt dat het bereik 450 km is. Dat is echter nog gemeten met de oude NEDC-methode, dus reken er op dat dit bij de WLTP-methode zal uitkomen op zo’n 400 km. Als je batterij dan bijna leeg is ga je van tien naar 80 procent in 40 minuten.
geen UFO
Aan het uiterlijk van de Mercedes EQ C zie je niet gelijk dat het om een EV gaat. Hij heeft een vrij normale grill en hij heeft geen enge scherpe of hoekige ultramoderne vormen. En binnenin heb je ook niet het gevoel dat je een UFO aan het besturen bent.
De productie begint in 2019. De Mercedes EQ C zal dan gelijk batterijen van het eigen merk aan boord hebben, wat een zogenoemde productiehel moet voorkomen. Om te bepalen of het een succes gaat worden, moeten we wel eerst de prijzen weten…
Meer van TopGear


De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Mooie wagen, doet me qua vormgeving wel denken aan de Range Rover Velar