
Tot nu toe heeft Mercedes alleen sporadisch in de elektrische wereld meegedaan met een uitvoering van de SLS AMG en een B-klasse die wel heel erg niche was. Nu niet meer. Dit is de Mercedes EQ C, het begin van het geheel elektrische submerk EQ.
De Mercedes EQ C
Onderhuids vinden we geen schokkend nieuwe ideeën. De 80 kWh-batterij weegt zo’n 650 kilo (wat een vierde van het totale gewicht is) en bevindt zich onder de vloer van de auto. Wat ervoor zorgt dat het zwaartepunt laag blijft. De voorste motor moet de rol van efficiëntie op zich nemen, terwijl de achtermotor – net als bij de I-Pace en de Model X – er vooral is voor de snelle sprintjes.
Als je hem op z’n staart trapt, produceert de EQ C 400 pk en 765 Nm. Een sprintje naar 100 km/u is daarom geklaard in een hot hatch-tijd van 5,1 seconden. De topsnelheid is een bescheiden 179 km/u. Uiteraard is er meer rekening gehouden met bereik dan met het halen van de hoogste snelheid.
Bereik van de EQ C
Mercedes claimt dat het bereik 450 km is. Dat is echter nog gemeten met de oude NEDC-methode, dus reken er op dat dit bij de WLTP-methode zal uitkomen op zo’n 400 km. Als je batterij dan bijna leeg is ga je van tien naar 80 procent in 40 minuten.
geen UFO
Aan het uiterlijk van de Mercedes EQ C zie je niet gelijk dat het om een EV gaat. Hij heeft een vrij normale grill en hij heeft geen enge scherpe of hoekige ultramoderne vormen. En binnenin heb je ook niet het gevoel dat je een UFO aan het besturen bent.
De productie begint in 2019. De Mercedes EQ C zal dan gelijk batterijen van het eigen merk aan boord hebben, wat een zogenoemde productiehel moet voorkomen. Om te bepalen of het een succes gaat worden, moeten we wel eerst de prijzen weten…
Meer van TopGear


Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Mooie wagen, doet me qua vormgeving wel denken aan de Range Rover Velar