‘Alles wat we doen, kan ongedaan worden gemaakt’, belooft Justin Lunny, oprichter van Everrati. Het is duidelijk niet de eerste keer dat het hem gevraagd wordt; of het niet een tikje omstreden is om een keurig nette Porsche 911 tot het EV-geloof te bekeren. ‘We geven ze een update, maar verpesten ze niet. Als iemand dat wil, krijgt hij zijn motor weer mee, voor de opslag of de mancave. Maar als we het doel waarvoor we zijn opgericht bereiken, maken we er nog wel altijd leuke, enerverende auto’s van. Hoewel het een heel andere ervaring is, ja.’

De elektrische Porsche 911 die je hier ziet is de Everrati Signature. Het is niet de eerste vol-elektrische 911 van het bedrijf, maar wel de eerste die niet een hevig doorsleutelde ontwikkelingsauto is. Everrati richt zich (nu nog) op de 964-generatie van de 911 uit de late jaren tachtig, begin jaren negentig. Je kunt de Pure kopen, gebaseerd op de reguliere 964, of de Signature, die de uitgesprokener widebody heeft en waaraan ook veel meer aangepast kan worden.

Het proces is relatief eenvoudig

Of je komt met je eigen 964, of je kiest het model – coupé, cabrio, targa, al dan niet met widebody, met een beroep op het dikke adresboekje van Everrati om een geschikt exemplaar voor je te vinden. Het enige dat vereist is, wel zo handig, is dat de carrosserie in orde is – de rest wordt aangepast, gerepareerd of weggedaan. De elektrische Porsche 911 die je hier ziet was bijvoorbeeld een minder begerenswaardig model met Tiptronic-automaat; dat zal misschien de ‘heiligschennis!’-verontwaardiging enigszins temperen.

Je auto gaat dan op de weegschaal – zodat de technici weten hoe ze de power-modules het best kunnen plaatsen om de gewichtsverdeling zoveel mogelijk te kopiëren – en dan wordt hij gestript, gerestaureerd en klaargemaakt om een opgekalefaterde Tesla-motor (maar dan wel met nieuwe accu’s) te ontvangen op de plek waar eerst de zescilinder boxermotor zat. Standaard krijg je 440 pk, maar met het optionele Performance Pack (zoals hier) loopt dat op naar 500 pk en 500 Nm, ongeveer hetzelfde als een nieuwe 992 GT3, maar dan lichter. Sterker nog: met een gewicht van zo’n 1.350 kilo is ie zelfs lichter dan de 964 Tiptronic waarop hij is gebaseerd. Hij doet 0 naar 100 km/u in vier seconden en heeft een actieradius van 240 kilometer. Prijzen beginnen bij 250.000 pond.

De prijs van een supercar met het bereik van een stads-EV

Ofwel: wie spendeert het geld dat je kwijt bent voor een nieuwe supercar aan een niet eens echt klassieke 911 met het bereik van een Honda e? ‘Ik denk niet dat het mensen zijn die een beetje met de EV-evolutie willen meedoen’, zegt Justin. ‘Het zijn mensen die elektrificatie en duurzaamheid echt omarmen, maar dan op een manier die uniek en customised is. Ze houden écht van auto’s; we zullen onszelf pas geslaagd noemen als we petrolheads zover krijgen dat ze dit een tof idee vinden. We krijgen hier mensen die al tien jaar in een Tesla rijden en nu iets leuks willen voor in het weekend.’ Er zit een aantal nationale bekendheden tussen, zegt hij. En dat zal geloofwaardiger zijn dan de vloot beroemdheden-in-een-Prius, zoveel is zeker.

Justins eigen weekendspeeltje is een Ferrari 812 GTS, maar er wordt aan zijn geweten geknaagd door kinderen die bang zijn voor klimaatverandering, en doordeweeks rijdt hij een Taycan. Interessanter is het feit dat de technisch directeur van Everrati, Mike Kerr, een 964-fiel is. Hij vertroetelt zijn exemplaar al twintig jaar, maar wordt meer en meer in verleiding gebracht de sprong naar elektrificatie te wagen, zeker vanwege de stevige vermogenstoename terwijl de rijeigenschappen behouden blijven.

De elektrische Porsche 911 Everrati rijdt als een 964

Want ja: Everrati heeft deze gelegenheid niet aangegrepen om de beruchte scherpe randjes van het weggedrag van oudere 911’s weg te vijlen. Die blijven intact, en dat dus zonder elektronische waakhonden om het vermogen van een hedendaagse GT3 in toom te houden. Standaard krijg je coilover-veren die Mike en zijn mannen naar jouw wens zullen afstellen. Ga voor het Performance Pack en je krijgt een elektronisch instelbaar systeem met een duizelingwekkende hoeveelheid keuzemogelijkheden. Voormalig BTCC-kampioen Tim Harvey was lid van het ontwikkelingsteam en als ons wordt voorgesteld zijn favoriete set-up te gebruiken (zachter aan de voorkant, harder aan de achterkant) zeggen we maar ja om van de eindeloze twijfel af te zijn.

En dan wordt het tijd om plaats te nemen en te gaan rijden… Wat niet in een handomdraai gebeurd is. Elke 964 is een bewijs van het feit dat 911’s er misschien allemaal ongeveer hetzelfde uitzien, maar er onderhuids doorlopend is geëvolueerd. De pedalen lijken hopeloos uit het lood te zijn geplaatst, zoals zo vaak het geval is bij supercars uit de zeventiger jaren; we zijn blij dat het er maar twee zijn. De besturing is bekrachtigd, maar een naam mag het nauwelijks hebben. En hoewel de boxermotor verdwenen is, blijft de herrie ongeveer tastbaar.

Het geluid van de elektrische Porsche 911

Elektrische aandrijflijnen zijn in hetzelfde tijdperk volwassen geworden als interieurtechniek en luxe, dus we associëren ze normaal gesproken met reizen in stilte. Maar mik er eentje in een 30 jaar oude cabine en ook je ingewanden zullen merken dat er in elektromotoren wel degelijk het een en ander gaande is. Er gebeurt meer dan genoeg om je af te leiden van het feit dat die traditionele boxerroffel ontbreekt. De alom aanwezige herrie en vibraties maken het bijna overbodig het actieve soundsystem uit te proberen dat Everrati heeft ontwikkeld, dat je via een telefoonapp kunt regelen en klassieke boxergeluiden via speakers de auto inpompt. Het is, net als het verhaal dat alles ongedaan te maken is, een soort psychologisch veiligheidsnet om de nervositeit op te vangen die optreedt als je 250 mille gaat spenderen om de sprong naar elektrisch te wagen. Maar we zetten het snel weer uit.

Met moderne 911-power in een onderstel uit 1991, en géén ESP, is het niet direct nodig onze zintuigen nog meer op scherp te zetten. Het rechterpedaal indrukken is niet eng – dit is duidelijk een doordacht onderstel en de banden zijn modern en breed – maar met alleen achterwielaandrijving en zonder helpende handjes is dit ook weer niet zo’n EV waarin je in een bocht rustig achterover leunt, het pedaal vloert en de bocht uitgeschoten wordt op warp speed, je beklagend dat het allemaal wel een beetje eendimensionaal aanvoelt. Je bent je maar al te bewust van het feit dat het listig kan worden, net zoals in een handgeschakelde 964 met half zoveel vermogen, dunnere bandjes en een ouderwetser onderstel. Het hart van deze elektrische Porsche 911 mag dan getransplanteerd zijn, de ziel is er nog.

Een ander hart, maar dezelfde ziel?

Hij is opwindend en af en toe adembenemend – de communicatie stroomt door alles wat van je lichaam contact maakt met de auto, elke millimeter stuuruitslag of pedaalbeweging wordt onmiddellijk in beweging vertaald. Verstelbare regeneratie is ingebouwd, maar waar hij zich in de stad gedraagt als een one-pedal auto, houdt dat systeem zich op snelheid op de achtergrond, zodat je natuurlijker op bochten afkomt. Precies wat je wilt, dus.

Het is een auto die diepe indruk maakt. We missen niet eens de extra uitdaging om onze kwaliteiten op het gebied van handmatig terugschakelen te perfectioneren. Als we wat meer gewend waren misschien wel. En dus wordt ook daar door Everrati aan gewerkt; het volgende project (dat ook wel weer het een en ander los zal maken) is een auto waarin je op een gesimuleerde manier, ondersteund door de juiste geluiden, zou kunnen schakelen. Het is iets dat Mike bij een eerdere werkgever heeft ontwikkeld, nog op een EV-testbank: een systeem dat koppelkrommes en tijdelijke vermogensonderbrekingen nabootst.

Niet de laatste conversie

‘Het volgende project’ galmt alweer door de Everrati-werkplaats, voor er nog maar één Signature is afgeleverd. Eigen elektromotoren staan ook op het programma en er wordt met de hand voor de mond gefluisterd over diverse andere iconische klassiekers, terwijl (net zoals bij Lunaz Design) een blanco cheque en een droom genoeg zijn om iets volstrekt unieks werkelijkheid te maken. Er schijnt zelfs iemand langs te zijn gekomen met een nauwelijks ingereden 959, maar dat heeft Everrati vriendelijk maar vastbesloten geweigerd. Hoe dan ook; elektrische klassiekers zijn hier en het worden er alleen maar meer. In ieder geval goed om te weten dat ze in goede handen zijn, nietwaar?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)