Tesla-motor in een kratje thuis

De Revolt CR-43 vervangt gemakkelijk de V8 in bestaande auto's

Foto('s): EV WestTesla-motor in een kratje thuis
Tesla-motor in een kratje thuis

Een klassiek Amerikaanse auto koop je in de eerste plaats vanwege de uitstraling, maar toch ook zeker wel vanwege de motor. En dan niet vanwege de overweldigende prestaties, maar voor het geluid en de ervaring. Vind je dat nou niet zo belangrijk, of heb je maar weinig trek in het hoge brandstofverbruik, dan is deze CR-43 van de bedrijven Revolt en EV West een optie. Het Amerikaanse bedrijf levert een Tesla-motor in een kratje die één op één de V8-motor en transmissie vervangt.

Een eenvoudige EV-conversie

Relatief eenvoudig, is misschien een betere term. De motorsteunen van de Revolt CR-43 passen op die van auto’s van General Motors, specifiek de auto’s met een zogenoemde small-block V8. Dus je hoeft niet te lassen in het motorruim. Wel moet je nog even een goede plek vinden voor de batterijen en de boel aansluiten. Het vermogen van de elektromotor is ergens tussen de 500 en 600 pk. Dat is een stuk meer dan de kratmotor van Chevrolet zelf.

Tesla-motor in een kratje, ook voor andere merken

Revolt is momenteel bezig om de Tesla-motor in een klassieke Mustang te hangen, dus je kunt er zeker van zijn dat er in de toekomst nog veel meer adapters komen om de motor in andere klassieke Amerikaanse auto’s te leggen. De prijs moet ergens tussen de 20.000 en 30.000 euro liggen voor alleen de motor. De batterijen en overige elektronica komen daar nog bij. Voor nu is de motor enkel leverbaar in Amerika.

Revolt CR-43Foto('s): EV West

De EV-conversie kan handig zijn als je bijvoorbeeld regelmatig met je hobbyauto in stadscentra komt. Niet alle centra zullen in de toekomst bereikbaar zijn met (oude) brandstofauto’s. Voor sommige liefhebbers zal een EV-conversie het beste van twee werelden zijn – anderen zullen zeggen dat je de ziel van de auto amputeert. Aan welke kant sta jij?

Reacties
  1. Appie zegt op 24 augustus 2021 om 19:51:

    Allemaal wel leuk bedacht, mooi dat vermogen, maar als ik met mijn caravan er op uit wil mag ik om de 200 kilometer 8 uur wachten tot de acuu’s weer vol zijn. Fijne vakantie!

  2. Andre zegt op 16 augustus 2021 om 18:17:

    Zal zeker in Nederland wel weer een verplichting worden. Alle auto’s Electrice. Milieuzone hier en daar… Lekker alle brandstof auto’s verbannen. Daarna extra belasting op stroom om de staatskas vol te houden. Wanneer zouden ze de schepen Electrice gaan maken?.. Vliegtuigen? Dat zijn de grootste vervuilers… En wanneer gaat men de veestapel in slinken?… Wel wereldwijd uiteraard…. Hoor hier niets over!!!

  3. A3 zegt op 15 augustus 2021 om 15:21:

    Vermogen blijft gelijk, heeft niets met gewicht te maken.
    Heeft wel invloed op acceleratie en rolweerstand.

  4. Ja zegt op 13 augustus 2021 om 14:58:

    Weer een berg kortzichtige antwoorden hier.
    Zelf zit ik meer te denken aan een Donkerford met deze motor.
    Ruimte genoeg over voor een paar platte accupakketten en gaan…

    • Jamo zegt op 17 augustus 2021 om 10:05:

      Speelgoed auto’s rijden op batterijen (altijd leeg als je even wilt spelen).
      Die zgn. groene accubakken worden overigens voornamelijk met “vuile” energie geladen.

      • Arch zegt op 18 augustus 2021 om 20:10:

        De effecientie van een energiecentrale is nog altijd hoger dan van een benzinemotor. Een benzinemotor heeft een rendement van maximaal 35% terwijl een stoom-gascentrale een rendement hebben van ongeveer 60% (met 2 turbines) dit rendement kan overigens nog meer verhoogd worden door de restwarmte te gebruiken voor stadsverwarming (https://ennatuurlijk.nl/warmtenetten/breda dit is een van de grootste warmtenetten van Nederland en bestrijkt Breda, Tilburg en Oosterhout.) De elektromotor in een Tesla heeft een rendement van ongeveer 90% dus uiteindelijk gaat er meer potentiële energie in de daadwerkelijke aandrijving van het voertuig tegenover een benzinemotor aangedreven auto. Elektrisch is nou eenmaal de toekomst of je het leuk vindt of niet.

      • MobiusuiboM0M.22 MobiussuiboM zegt op 18 augustus 2021 om 11:19:

        De nagel op de kop

  5. Marcel zegt op 13 augustus 2021 om 11:28:

    Hybride ok maar dat volledige elektrische geneuzel vind ik persoonlijk helemaal niks aan. Vraag me ook af of het wel echt zo schoon is als ze de mensen doen willen geloven. Nu breekt bijna de tijd aan dat de eerste auto’s met slechte batterijen terug komen naar de garage.

    • Michiobosozoku zegt op 14 augustus 2021 om 08:58:

      De prijs van Neodynium magneten schiet omhoog als we dit gaan gebruiken, dacht dat we er wel achter waren gekomen dat je geen 500pk nodig hebt om een mens te vervoeren. Wel leuk voor retrofit maar met 4 hubmotoren houd je onder de motorkap plek over voor de accu. Maar daar gaat het allemaal niet om als ik het artikel lees. Wel errrrg prijzig voor een electromotor hoor.

  6. Jan Bergfeld zegt op 13 augustus 2021 om 10:33:

    De prijs van 20K tot 30K slaat nergens op. Even googlen en je vind ze ook voor 1.000 tot 1.500 euro

    • Doe maar niet zegt op 16 augustus 2021 om 09:02:

      Die Chinese rommel mag je houden.

    • Michiobosozoku zegt op 14 augustus 2021 om 09:02:

      En houd je 29K over om die motor onder de motorkap te plaatsen….

  7. Pascal zegt op 13 augustus 2021 om 10:07:

    Als je elektrisch wil rijden kun je toch ook in de botsautootjes gaan ?

  8. Dafke220 zegt op 13 augustus 2021 om 08:53:

    Allemaal mooi op papier, maar vergeet niet dat de nieuwe EV’s zo licht mogelijk worden gemaakt om toch maar een beetje rijbereik te krijgen.
    Een electromotor in een klassieker plaatsen met dan nog eens zware batterijen en kabels, leid tot een zeer klein rijbereik
    Meer en dus zwaardere batterijen steken haalt ook niet veel uit, dat merk je al bij de gewone EV’s. Dan nog niet gesproken over de kostprijs van de zwaardere batterijen.
    500 a 600pk lijkt wel mooi maar is op de motor gemeten, als u het gewicht van alles neemt, zal dit aan de wielen al een pak minder zijn. Ook een factor die mee speelt is wat de batterijen kunnen leveren en wat de batterijen al moeten afgeven aan bv. Airco, deze trouwens ook volledig zal moeten aangepast worden,…
    Mooi dat ze proberen zo gezegd alles groener willen maken, maar een Afvalberg aan batterijen creëren lijkt mij geen goed idee. Is trouwens nog een punt hoe lang gaan die batterijen mee? U hebt dan een dure ombouw gedaan en elke x jaar nieuw batterijen, laat u geld maar vloeien.
    En dan nog het laatste, waarom zo moeilijk doen over verbrandingsmotoren als iedereen met een EV zou rijden hebben we amper iets gedaan aan de opwarming van de aarde. Pak de echte problemen aan en zit niet de mensen weer hun plezier te ontnemen. Maar ja dingen die geld op brengen zijn nu eenmaal belangrijker,…

    • Jaja zegt op 15 augustus 2021 om 23:28:

      Goed punt. Afgezien daarvan, toch raar dat nu we loodzware electro-auto’s krijgen ver opeens zoveel werk wordt gemaakt van gewichtsreductie. Dat zet(te) meer zoden aan de dijk bij auto’s met verbrandingsmotor.

    • Daf zegt op 14 augustus 2021 om 17:48:

      Goed verhaal lekker kort…
      Maar nee batterijen hebben 4000 cycle dus voor een zaterdag auto gaat dit mee tot in de eeuwigheid

  9. Hans zegt op 11 augustus 2021 om 16:56:

    Wij hebben deze gebouwd. Aan welke kant staan we? Uh….. https://topgear.nl/autotests/minotto-v12-autotest-en-specificaties/

    • Frederik zegt op 12 augustus 2021 om 07:28:

      Uiteraard is dit schitterend. Een electromotor is veel eenvoudiger en duwt al die oude glories de baan op. De simulatie van geluid en trillingen zal de perfectie gaan benaderen en de batterijen worden elk jaar 15 % goedkoper. Oude zakken, zoals ik, zullen moeilijkbte overtuigen zijn, maar een nieuwe generatie gasten wordt zo wel blootgesteld aan het design van een gave bak.
      Met mijn originele Fender versterker uit de sixties is het 15 jaar geleden net zo gegaan. Ondertussen gebruiken ze in studio’s simulatie-amps die elke oude knarbak kan perfect nabootsen.
      Het worden Coole Tijden !

  10. Jaap hansma zegt op 11 augustus 2021 om 15:15:

    Gaat bij mij niet gebeuren in chevrolet Apache.

  11. Jan zegt op 11 augustus 2021 om 12:11:

    Je kan beter wachten op synthetische benzine vele malen schoner dan gewone benzine
    Spaar jezelf de kosten van ombouw en houdt het orginele gevoel en geluid
    De batterij maken en later recyclen is ook niet een bepaald schoon proces
    Maar goed het gaat hier om politieke correctheid en doelen
    Die staan vaak ver af van de werkelijkheid

  12. MustangGT zegt op 11 augustus 2021 om 10:25:

    Zolang het niet hoeft gaan we het niet doen. Als eigenaar van een Mustang lig ik niet te wachten op stil gezoem dat het gebrom van de V8 vervangt.
    Niets mis met EV’s, maar door zo’n transplantatie haal je wel heel het karakter en de nostalgische ervaring weg. Zie ik liever dat fabrikanten zelf met retro-stijl EV’s komen

  13. Mark zegt op 11 augustus 2021 om 10:01:

    Veel dichter bij kunnen je ook dergelijke ombouwen organiseren bij EV-Europe. Dan ben je denk ik nog goedkoper uit ook! Ergens wel zonde zonder verbranding maar het koppel vanaf nul is natuurlijk wel gigantisch!

  14. Rebel zegt op 11 augustus 2021 om 09:51:

    Pfff snap niet waar je aan begint!
    30k ex accu en electronica in een auto van 15k??
    Klinkt niet erg logisch!
    Plus sommige mensen houden nog steeds van het origineel geluid en niet van een speaker die dat nabootst.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken