F1 2021 regels: nieuwe auto en nieuwe budgetten

Is F1 2021 het nieuwe tijdperk voor Formule 1?

F1 2021 auto teaser
F1 2021 auto met wit licht in achtergrond
Ferrari F1 2021
Williams F1 2021 auto
F1 2021 auto teaser
F1 2021 auto met wit licht in achtergrond
Ferrari F1 2021
Williams F1 2021 auto

Het was vandaag alsof je een pakketje verwacht en je bij de voordeur gaat zitten om te wachten totdat de postbode komt. Vanochtend dachten we de postbode te zien, maar bleek het een ander pakketje te zijn. Het bleek slechts een teaser voor de 2021 auto te zijn. Maar om 17.00 uur Nederlandse tijd was het zover.

Wat er vooraf ging

Liberty Media heeft geleverd. Maar voor vandaag werd er al veel gespeculeerd over de F1 2021 regels. Het begon met de uitspraak dat de Formule 1 luider, simpeler en goedkoper moest zijn. Hierna kwamen de eerste futuristische conceptbeelden van de F1 2021 auto. De afgelopen paar maanden is er wat meer duidelijkheid gekomen in het geroezemoes. Zo zouden er budgetlimieten komen voor de teams en zouden de auto’s standaardiseren. Dit is wat de leiding van de Formule 1 er uiteindelijk van heeft gebakken.

F1 2021 regels

– Budgetlimiet van 175 miljoen dollar (153 miljoen euro) per seizoen. De cap dekt alleen uitgaven die betrekking hebben op de prestaties van de auto’s. Als je de financiële limieten overschrijdt, verlies je je kampioenschap. Met het budgetplafond wil de F1-leiding ervoor zorgen dat de afstand tussen teams kleiner wordt.
Bargeboards verdwijnen.
– Standaard bandenwarmers voor alle teams.
– Minder tijd om te testen in de windtunnels.
– Ruimte om door te groeien naar 25 GP’s.
– De donderdag (dag van de media) vervalt.
Open source onderdelen. In een soort Dropbox moeten teams bepaalde ontwerpen van componenten uploaden wanneer ze deze op de auto zetten, zodat andere teams hiervan kunnen leren en om kosten te besparen.

Waar leiden deze regels toe?

Het moet er vooral voor gaan zorgen dat elke race spannend wordt. Daarvoor moet het vooral makkelijker gaan worden voor auto’s om elkaar te volgen en in te halen. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van grondeffect. Dankzij een reeks tunnels onder de auto wordt de aerodynamica geleid naar een twin-diffuser. Die diffuser moet voor het grootste gedeelte van de downforce zorgen. De auto’s worden hierdoor wel in theorie 3 tot 3,5 per ronde langzamer. Maar dat is een kleine prijs om te betalen als het zorgt voor spannendere races.

Gaan deze regels zorgen voor een spannend kampioenschap? Of misschien zelfs een kampioenschap voor Max Verstappen? Over twee jaar weten we het.

De F1 2021 regels

Bron: F1

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws