Je merkt dat veel mensen ermee bezig zijn, en het is duidelijk dat de FIA straffen gaat uitdelen. Wat die straffen precies zullen zijn, is moeilijk te zeggen. De termen in het reglement zijn lastig, want wat redelijk is voor de een, is niet redelijk voor de ander.

Er is een budgetcap-overschrijding geweest van Red Bull en Aston Martin, maar je weet niet inhoudelijk hoeveel. Er zijn statements van Ross Brawn uit het verleden waarin hij stelt dat dit geen regels zijn die je kunt overtreden, en dat ze bij fraude de punten zullen afpakken. Dat zou dan gaan over 2021.

Dat ze dat nu nog zo rigoureus gaan doen, lijkt mij sterk. Ik denk dat áls er iets gebeurd is, er een goede verklaring voor bestaat. Er was bijvoorbeeld eerder al eens sprake van een hoog uitgevallen bonnetje voor motoren, waarna bleek dat de ontwikkeling van de Honda-motor op één account stond – terwijl de kosten voor Red Bull en AlphaTauri gesplitst hadden moeten worden.

Red Bull zal niet moedwillig gefraudeerd hebben

Als jij moedwillig extra windtunnelwerk hebt gedaan of kosten hebt weggeboekt via andere BV’s, dan krijg je een straf. Maar ik denk dat de regels van de FIA zo streng zijn, dat geen van de teams er ook maar aan denkt om te frauderen. Dus het is mogelijk uit onmacht gebeurd. Alleen de FIA weet op dit moment hoe serieus het is.

Je mag ervan uitgaan dat ze bij de grote drie teams de beste accountants hebben en dat die geen fouten maken. Ik voorspel dat er geen kampioenschappen worden afgepakt, of dat soort dingen. Er zal misschien een waarschuwing en een boete aankomen. Maar de gevolgen zullen niet zo desastreus zijn als sommige mensen denken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)