
Wist je dat Leonardo da Vinci ooit een automatische robotridder ontwierp? Een soort Renaissance RoboCop. Echt waar. En zelfs deze Italiaanse grootmeester zou verbaasd zijn door het vernuft van deze nieuwe Ferrari-supercar. Je kijkt naar de Ferrari 296 GTB, de eerste moderne Ferrari met een V6-motor. De eerste was natuurlijk de Dino 156 uit 1957. Maar de 296 GTB is niet alleen een zescilinder, het is ook nog eens een plug-in hybride. De toekomst is nu.
De nieuwe Ferrari 296 GTB is geen vervanger van een bestaand model, hij komt naast de huidige line-up te staan. Hij is een stukje kleiner dan de SF90, de andere hybride van Ferrari. Waar de SF90 vooral is gericht op hoge prestaties, moet de nieuwe 296 GTB vooral rijplezier bieden. Nog indrukwekkender zijn de specificaties. Hoewel het een instapper lijkt, kan hij het de Ferrari 812 Competizione met V12-motor bijzonder moeilijk maken.
Specificaties Ferrari 296 GTB
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de Ferrari 296 GTB. De cilinders zijn op 120 graden geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat een record is voor een productieauto. Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. Al het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen.
De 0-100-tijd van de Ferrari 296 GTB is 2,9 seconden. De 0-200-tijd is 7,3 seconden. De topsnelheid ligt boven de 330 km/u. En misschien belangrijk: je moet 25 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. De auto weegt 1.470 kilo. Met het optionele Assetto Fiorano-pakket genereert de actieve achterspoiler (geïnspireerd op die van de LaFerrari) een flinke 360 kilo downforce.
Wie het Assetto Fiorano-pakket kiest, krijgt ook instelbare schokdempers, meer koolstofvezel in het in- en exterieur en een lichtere achterruit van lexaan. Met dit pakket weegt de auto 12 kilo minder. De prijzen van de Ferrari 296 GTB zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
