
Wist je dat Leonardo da Vinci ooit een automatische robotridder ontwierp? Een soort Renaissance RoboCop. Echt waar. En zelfs deze Italiaanse grootmeester zou verbaasd zijn door het vernuft van deze nieuwe Ferrari-supercar. Je kijkt naar de Ferrari 296 GTB, de eerste moderne Ferrari met een V6-motor. De eerste was natuurlijk de Dino 156 uit 1957. Maar de 296 GTB is niet alleen een zescilinder, het is ook nog eens een plug-in hybride. De toekomst is nu.
De nieuwe Ferrari 296 GTB is geen vervanger van een bestaand model, hij komt naast de huidige line-up te staan. Hij is een stukje kleiner dan de SF90, de andere hybride van Ferrari. Waar de SF90 vooral is gericht op hoge prestaties, moet de nieuwe 296 GTB vooral rijplezier bieden. Nog indrukwekkender zijn de specificaties. Hoewel het een instapper lijkt, kan hij het de Ferrari 812 Competizione met V12-motor bijzonder moeilijk maken.
Specificaties Ferrari 296 GTB
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de Ferrari 296 GTB. De cilinders zijn op 120 graden geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat een record is voor een productieauto. Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. Al het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen.
De 0-100-tijd van de Ferrari 296 GTB is 2,9 seconden. De 0-200-tijd is 7,3 seconden. De topsnelheid ligt boven de 330 km/u. En misschien belangrijk: je moet 25 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. De auto weegt 1.470 kilo. Met het optionele Assetto Fiorano-pakket genereert de actieve achterspoiler (geïnspireerd op die van de LaFerrari) een flinke 360 kilo downforce.
Wie het Assetto Fiorano-pakket kiest, krijgt ook instelbare schokdempers, meer koolstofvezel in het in- en exterieur en een lichtere achterruit van lexaan. Met dit pakket weegt de auto 12 kilo minder. De prijzen van de Ferrari 296 GTB zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
