Wist je dat Leonardo da Vinci ooit een automatische robotridder ontwierp? Een soort Renaissance RoboCop. Echt waar. En zelfs deze Italiaanse grootmeester zou verbaasd zijn door het vernuft van deze nieuwe Ferrari-supercar. Je kijkt naar de Ferrari 296 GTB, de eerste moderne Ferrari met een V6-motor. De eerste was natuurlijk de Dino 156 uit 1957. Maar de 296 GTB is niet alleen een zescilinder, het is ook nog eens een plug-in hybride. De toekomst is nu.
De nieuwe Ferrari 296 GTB is geen vervanger van een bestaand model, hij komt naast de huidige line-up te staan. Hij is een stukje kleiner dan de SF90, de andere hybride van Ferrari. Waar de SF90 vooral is gericht op hoge prestaties, moet de nieuwe 296 GTB vooral rijplezier bieden. Nog indrukwekkender zijn de specificaties. Hoewel het een instapper lijkt, kan hij het de Ferrari 812 Competizione met V12-motor bijzonder moeilijk maken.
Specificaties Ferrari 296 GTB
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de Ferrari 296 GTB. De cilinders zijn op 120 graden geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat een record is voor een productieauto. Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. Al het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen.
De 0-100-tijd van de Ferrari 296 GTB is 2,9 seconden. De 0-200-tijd is 7,3 seconden. De topsnelheid ligt boven de 330 km/u. En misschien belangrijk: je moet 25 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. De auto weegt 1.470 kilo. Met het optionele Assetto Fiorano-pakket genereert de actieve achterspoiler (geïnspireerd op die van de LaFerrari) een flinke 360 kilo downforce.
Wie het Assetto Fiorano-pakket kiest, krijgt ook instelbare schokdempers, meer koolstofvezel in het in- en exterieur en een lichtere achterruit van lexaan. Met dit pakket weegt de auto 12 kilo minder. De prijzen van de Ferrari 296 GTB zijn nog niet bekend.
Reacties