
De 488 Pista is volgens collega Chris Harris ‘dynamisch de beste auto die Ferrari ooit bouwde, en de aandrijflijn ligt ten grondslag aan het succes’. De Ferrari 488 Pista Spider is hier de open versie van.
Cabrio’s zijn een pijn in de bil voor autobouwers. Carrosserieën houden namelijk wel van de stevigheid die een vast dak biedt, dus om te zorgen dat de auto niet doorzakt of op slecht wegdek flubbert als een pudding, moeten automerken een boel verstevigingen aanbrengen. Met extra gewicht als gevolg.
De Ferrari 488 Pista Spider is lichter
Niet bij Ferrari. De Ferrari 488 Pista Spider is zelfs lichter dan zijn dichte broer. Goed, het scheelt maar 5 kilo, maar je moet niet vergeten dat de Spider zwaarder zou moeten zijn. Je kunt de Ferrari 488 Pista Spider dus zonder schuldgevoel kopen. Met een metalen klapdak zal ie iets zwaarder worden.
Binnenin vind je veel koolstofvezel, alcantara, aluminium voetplaten en een lus om de deur dicht te trekken. Belangrijke kilootjes. Verder komt de Ferrari 488 Pista Spider qua uitrusting en specificaties overeen met de slecht-weer-variant.
Specificaties Ferrari 488 Pista Spider
De 3,9-liter twin-turbo V8 is goed voor 720 pk, 50 pk meer dan de 488 GTB en ruim 100 pk meer dan de 458 Speciale. Vergeleken met die laatste heeft de Pista met zijn 770 Nm bovendien maar liefst 230 Nm extra, die al bij de helft van het aantal toeren (3.000 tpm) beschikbaar zijn.
Dat gezegd hebbende is dat vermogen en koppel goed voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 2,85 seconden – identiek aan de coupé. Van 0 naar 200 km/u in 8 seconden; dat is 0,4 seconden langzamer dan de Coupé. Maar nog altijd 1,1 seconde sneller dan de 458 Speciale, terwijl z’n top ‘meer is dan 340 km/u’. Daarmee bedoelt Ferrari dan waarschijnlijk niet 341 km/u.
Het geluid
Het uitlaatsysteem is gemaakt van Inconel, een nikkellegering. Net als de pijpen van de Jaguar F-type SVR, en die staat niet direct bekend om zijn ingetogenheid op het vlak van geluid. Fijn bij een open auto. Dan is er een nieuw Side-Slip-systeem (de zesde generatie, inmiddels), dat nu ook de remklauwen griezelig precies kan controleren, zodat je je drifttalent volledig tot wasdom kunt laten komen.
Of, om met Ferrari te spreken: ‘Bestuurders kunnen een compleet symbiotische relatie met de auto ontwikkelen, die zal resulteren in de perfecte combinatie van oprecht extreme prestaties en opwindend autorijden.’ Jazeker, voor minder doen ze het in Maranello niet.
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Mensen haten op rijstijl van Leclerc op de openbare weg (maar wij snappen hem wel)

Charles Leclerc jaagt in Ferrari 488 Pista Spider op dieven die zijn horloge hebben gestolen

‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Chris Harris: Ferrari 488 Pista vs McLaren 600LT

Novitec Ferrari 488 Pista is een natuurlijke schoonheid

Ferrari 488 Pista Spider

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Is doorrijden met je oude benzineauto echt beter voor het milieu dan een nieuwe EV?

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn
