
Geen luxevoorzieningen, een motor die gehomologeerd is voor de racerij en destijds de krachtigste Ferrari ooit gemaakt. En toch had het merk geen plannen om met de F40 te gaan racen. Hij werd gebouwd om de 40e verjaardag van het merk te vieren – en het was de laatste Ferrari die de goedkeuring van opperbaas Enzo kreeg, voor diens overlijden.
De Ferrari F40 belandde echter wel op het circuit. Ferrari-specialist Michelotto bouwde een klein aantal F40’s om voor circuitgebruik. Om het nog verwarrender te maken: dit is niet één van die auto’s. Deze Ferrari F40 werd nieuw in Nederland geleverd door Kroymans in 1989 en bleef de eerste drie jaar een ‘normale’ F40.
De eerste stap was een raceonderstel
Toen ging hij naar Cavallino Tuning, de racetak van Kroymans. Peter van Erp modificeerde de ophanging met raceschokdempers, monteerde nieuwe tellers en remmen en liet de auto overspuiten in het geel. In de jaren 1993 en 1994 racete de F40 voor het team van Dutch Racing Promotions. Daarna ging hij naar het Verenigd Koninkrijk voor zijn verdere racecarrière.
Het bedrijf G-Tex in het VK werkte samen met Michelotto om het vermogen te verhogen naar 700 pk. Later werd de auto weer verkocht. De oorspronkelijk Nederlandse F40 kwam van eind jaren negentig tot 2009 in actie op verschillende circuits. Hij was bijvoorbeeld in 2001 te zien op Spa-Franchorchamps met de sticker ‘sponsored by my wife’. In 2019 stond hij nog op de beursvloer van Techno-Classica in Essen.
Een flinke restauratie na een zwaar leven
Deze F40 heeft dus een zwaar doch belonend leven achter de rug. Toen hij naar de huidige eigenaar ging, ergens in 2019, onderging de auto een flinke restauratie. In Maranello, bij de Zanasi Group, ging 123.000 euro zitten in het verhogen van het vermogen naar 1.000 pk, een mechanische én optische restauratie en nieuwe lak met de naam Grigio Nardo. Je mag dit ook gewoon Nardogrijs noemen, voor de Audi-liefhebbers.
Haal jij deze Ferrari F40 weer terug naar Nederland? Hij staat momenteel bij RM Sotheby’s met ‘prijs op aanvraag’. Als je hem hier inschrijft, krijgt hij het originele kenteken terug (YB-84-KG) en mag je zeggen dat je een origineel Nederlands exemplaar heb. Die kans laat je niet liggen, toch?
5 reacties op “Ferrari F40 met 1.000 pk krijgt een bijzonder kenteken als je hem naar Nederland haalt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

Deze ‘Ferrari F40’ is het werk van een tuner en is daarom spotgoedkoop

Niets is heilig: Tuner Liberty Walk pakt een echte Ferrari F40 aan (inclusief popnagels)

Ferrari F40 crasht nadat de bestuurder te veel gas geeft bij uitkomen bocht

Ferrari F40 maakt een spectaculaire selfie

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Mooi die verschillende reacties over de kleur. Ik vind het een zeer gewaagde maar geslaagde kleur!
Wat een saaie kleur voor deze prachtige auto, na aankoop meteen overspuiten in Ferrari rood of geel.
Ik ben trouwens ook benieuwd naar 0-100 etc. acceleratie en topsnelheid, dat moet toch indrukwekkend zijn.
Als ik m’n principes aan de kant zet, mag ik de kleur eigenlijk wel.
….ik wilde dezelfde reactie geven , maar je was me voor !
Welke mafkees heeft hem deze kleur gegeven?!