Het modificeren van auto’s is een beetje te vergelijken met aanbrengen van extra ingrediënten op eten: het is vooral belangrijk wat de basis is. Dus als je de aardappelen of sperziebonen iets op smaak brengt met wat Maggi, dan gaat het eindproduct er vaak op vooruit. Ben je bij een sterrenrestaurant aan het eten, dan voegt de Maggi niet zoveel toe. Daar moesten wij aan denken bij het zien van de Ferrari F40 Alte Prestazioni van Officine Fioravanti.
De Ferrari F40 is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende supercar ooit. Het is de combinatie van die looks (door Pininfarina), het feit dat het de laatste Ferrari die Enzo Ferrari vóór zijn overlijden heeft gezien en omdat het een bijzondere ervaring is om een F40 te rijden. De Ferrari F40 is namelijk bijzonder rauw, eerlijk, telepathisch in zijn communicatie en direct. Door al die genoemde redenen zijn ze ook bijzonder prijzig. Dus moet je er wel aan gaan sleutelen?
Ferrari F40 Alte Prestazioni van Officine Fioravanti: de F40 maar dan beter
Officine Fioravanti denkt van wel. Dat doen ze overigens met enorm veel respect voor de basis van de auto. Alte Prestazioni staat voor High Performance. Volgens Fioravanti is de F40 een auto die je moet rijden om hem in goede conditie te houden. Maar als je ermee gaat rijden, dan moet je wel een goede coureur zijn. De 2,85 liter twinturbo V8 heeft een aanzienlijk turbogat: het vermogen komt er in één keer in. Ook is de handling weliswaar vermakelijk voor gevorderden, maar doodeng voor de gemiddelde sterveling.
Fioravanti heeft de scherpe randjes iets afgevlakt. Dat is enerzijds heiligschennis, anderzijds is er tegenwoordig veel meer kennis en kunde op het gebied van onderstel-aanpassingen. En het onderstelvan de Ferrari F40 Alte Prestazioni (wat een lekkere naam) is flink aangepast met een Öhlins TTX 36-schroefset (viervoudig instelbaar) en volledig nieuwe draagarmen. Dat zijn zeer verregaande aanpassingen, waardoor de F40 op de limiet voorspelbaarder wordt.
Grotere wielen, ABS én stuurbekrachtiging
De wielen zijn 18 inch voor en 19 inch achter, met daarachter keramische remschijven van Brembo. Opvallend is dat de F40 nu voorzien is van ABS, dat heeft een F40 standaard namelijk niet. Ondanks dat het nieuwe onderdelen zijn, zie je het er niet aan af. Het stoort visueel geenszins. Sterker nog, die iets grotere wielen staan uitstekend onder de F40 Alte Prestazioni. Iets anders dat opvalt, is de aanwezigheid van stuurbekrachtiging.
Lees ook: Deze ‘Ferrari F40’ is het werk van een tuner en is daarom spotgoedkoop
Ook handig is dat er nu een liftsysteem op de vooras zit. Dat is een voorziening die we kennen van diverse supercars en de Porsche 911, maar je kunt het dus ook retrofitten op de F40 Alte Prestazioni. Het enige dat niet duidelijk is, is het vermogen. Standaard heeft de F40 precies 478 pk en dat is vrij makkelijk op te voeren, maar we weten niet of dat hier is gebeurd. Er wordt ook niets vermeld over prijzen, kun je aannemen dat het allesbehalve goedkoop is. Een F40 kost gemiddeld al 3.000.000 euro.
Lees ook: Restomod-Testarossa nadert perfectie
Wijsneus heeft op 28 januari 2025 geschreven:
Jammer van die veel te grote wielen.
Maar vooral: wat doen die vreemde vlekken op de velgen?