Ontmoet nooit je helden (of never meet your heroes, als je soms forget hoe de expression is in het Nederlands), zeggen ze vaak over supercars uit de jaren tachtig. Want áls ze al rijden, dan rijden ze vaak niet zo fantastisch. Ze zijn krap, onbetrouwbaar en vaak niet eens erg snel. Gelukkig zijn we tegenwoordig een stuk verder in de ontwikkeling en als jij niet enorm veel waarde hecht aan originaliteit, kun je langsgaan bij het bedrijf Officine Fioravanti voor een uitstekende restomod. Met deze restomod-Testarossa trekken ze de jongklassieke Ferrari naar deze eeuw.

De Ferrari Testarossa van Officine Fioravanti (OF) ziet er vanbuiten vrijwel hetzelfde uit. Kenners zien dat de 16-inch velgen zijn vervangen door 18-inch achter en 17-inch vóór. Om de lichtere velgen zitten moderne banden van Pirelli of Michelin. Erachter schuilen nieuwe zespots Brembo-remmen en de ophanging is herzien met verstelbare stabilisatoren en elektronisch instelbare dempers van Öhlins, inclusief een noselift-systeem.

Meer power en modern motormanagement

Met het onderstel in orde verlegde OF de focus naar de V12-motor. Ze haalden de volledige motor uit elkaar voor een revisie en een upgrade. Het nieuwe vermogen is 510 pk (+120) en het koppel 600 Nm (+100). De begrenzer wordt pas wakker bij 9.000 tpm en een topsnelheid van 323 km/u is mogelijk. Bovendien kan de bestuurder kiezen uit twee rijmodi voor de motor, dankzij moderne motormanagement. De aerodynamica van de restomod-Testarossa werd verbeterd door een vlakke bodem. Bovendien is de vernieuwde Ferrari 130 kilo lichter.

Misschien wel het gaafst is het interieur. De binnenkant ademt jaren tachtig, maar is voorzien van de modernste snufjes. Zo is er een schakelaar voor de ABS (die zelf ook nieuw is) en voor de tractiecontrole (ook dat hadden ze niet in de jaren tachtig). Al het fragiele plastic is vervangen door solide materialen, er is een goed audiosysteem en je kunt je telefoon gewoon opladen met USB-C. Bij de restomod-Testarossa is een kofferset inbegrepen. De ouderwetse telefoon werkt trouwens ook echt, als je je smartphone ermee verbindt via bluetooth.

Jij kunt ook een restomod-Testarossa bestellen

Nu kun je de term ‘restomod’ sowieso definiëren als ‘het beste van twee werelden’, maar in dit geval komt het wel akelig dicht in de buurt van ‘alles wat je je maar kunt wensen in een auto’. Als het in ieder geval zo goed rijdt als we nu verwachten. Of vind jij dat het karakter van de Ferrari nu onderdrukt wordt? Het goede nieuws is dat Officine Fioravanti de Testarossa’s bouwt op bestelling en volledig op smaak van de klant. Aan TopGear laat het bedrijf weten dat de prijs (nog) niet openbaar is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)