Gisteren zagen we al via vage foto’s op Instagram de eerste beelden van de nieuwe Ferrari Monza SP1 en SP2. Aan de hand daarvan konden we al het een en ander opmaken. Maar nu zijn beide modellen officieel aan de wereld getoond.
Er worden minder dan 500 exemplaren van de SP1 en SP2 gebouwd. Als je puur naar het uiterlijk kijkt, zou je zeggen dat het om een hyper-exclusief exemplaar gaat en er maar 9,5 van gemaakt worden. Maar dat is dus niet het geval. Misschien worden sommige zelfs regelmatig gereden, maar dat is misschien weer té optimistisch.
De SP1 en SP2 zijn de eerste modellen in de nieuwe ‘Icona’-lijn van Ferrari. De auto’s in dit nieuwe segment zijn nog een stapje hoger dan de Sports (488), GT (GTC4 Lusso) en ‘Special Series’ (488 Pista). De ‘Icona’-auto’s zullen gericht zijn op de meest trouwe klanten en zijn geïnspireerd op de auto’s uit Ferrari’s verleden.
Zoals de naam doet vermoeden is de SP1 de éénzitter. Naast een gewichtsbesparing van 20 kilo door het verwijderen van de tweede stoel en is ie identiek aan de SP2. De aandrijflijn (en waarschijnlijk het onderstel, maar dat zegt Ferrari niet) komen van de 812 Superfast. Dat is een 6,5-liter V12 die met gebruikmaking van de kennis van hun F1-team is gemaakt.
Met 800 pk is het de krachtigste motor die Ferrari ooit (voor een ‘normale’ auto) heeft gemaakt. Hij is sterk genoeg om de 1.500 kilo wegende SP van 0-100 km/u te stuwen in 2,9 seconden. En hij stopt pas bij 300 km/u. Misschien dus toch maar een helm dragen als je in de SP gaat rijden.
Prijzen van de Monza SP1 en SP2 zullen volgende maand bekendgemaakt worden tijdens de Autosalon van Parijs 2018. Reken er maar op dat er zeven getallen in het bedrag staan. Wil je er een hebben? Dan heb je pech, want elke Monza SP1 en SP2 heeft al een baasje gekregen.
Reacties