
Ferrari snapt heel goed dat mensen met een paar miljoen op de bank niet in dezelfde auto willen rijden als hun directe buurman, die wel 300 meter verderop woont. Daarom kun je als gewaardeerde klant (dus je moet wel eerst even wat losse Ferrari’s halen) aankloppen voor een one-off. Ferrari bouwt dan een uniek model speciaal voor jou. Je weet dan 100 procent zeker dat er niemand anders is met exact dezelfde auto. De nieuwste one-off is deze Ferrari Omologata, op basis van de 812 Superfast.
Tussen de eerste potloodstreek en het aandraaien van de laatste wielmoer zat twee jaar tijd. Alleen de voorruit en de koplampen bleven over van de Ferrari 812, en natuurlijk de technische delen. De grille van de Ferrari Omologata is nu ovaal van vorm en de neus loopt scherper toe. De heupen achter zijn gezetter en de diepe achterlichten en de ouderwetse lamellen op de achterruit zijn erg geslaagd. Het geheel is afgewerkt in de kleur Rosso Magma.
De twaalfcilinder in de Ferrari Omologata is hetzelfde als in de normale 812. Hij meet 6,5 liter en levert zijn maximumvermogen van 740 pk bij 8.500 toeren. Het koppel is 718 Nm. De inlaatgeometrie van de Ferrari 812 Superfast is variabel, net als bij F1-auto’s. Een transmissie met dubbele koppeling brengt het vermogen naar de achterwielen. In slechts 2,9 seconden schiet de Ferrari 812 Superfast naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
