
Ferrari snapt heel goed dat mensen met een paar miljoen op de bank niet in dezelfde auto willen rijden als hun directe buurman, die wel 300 meter verderop woont. Daarom kun je als gewaardeerde klant (dus je moet wel eerst even wat losse Ferrari’s halen) aankloppen voor een one-off. Ferrari bouwt dan een uniek model speciaal voor jou. Je weet dan 100 procent zeker dat er niemand anders is met exact dezelfde auto. De nieuwste one-off is deze Ferrari Omologata, op basis van de 812 Superfast.
Tussen de eerste potloodstreek en het aandraaien van de laatste wielmoer zat twee jaar tijd. Alleen de voorruit en de koplampen bleven over van de Ferrari 812, en natuurlijk de technische delen. De grille van de Ferrari Omologata is nu ovaal van vorm en de neus loopt scherper toe. De heupen achter zijn gezetter en de diepe achterlichten en de ouderwetse lamellen op de achterruit zijn erg geslaagd. Het geheel is afgewerkt in de kleur Rosso Magma.
De twaalfcilinder in de Ferrari Omologata is hetzelfde als in de normale 812. Hij meet 6,5 liter en levert zijn maximumvermogen van 740 pk bij 8.500 toeren. Het koppel is 718 Nm. De inlaatgeometrie van de Ferrari 812 Superfast is variabel, net als bij F1-auto’s. Een transmissie met dubbele koppeling brengt het vermogen naar de achterwielen. In slechts 2,9 seconden schiet de Ferrari 812 Superfast naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
