Ferrari uit het IJ staat nu bij de sloop

Voorlopig kun je geen onderdelen kopen

Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar
Foto('s): De Ooyevaar

Het is wel sneu voor de Ferrari Mondial. Hij moest eerst verdrinken voordat hij de aandacht kreeg waar hij al jaren naar smacht. De instapper kreeg nooit veel liefde van de puristen. Niet gek ook – de goedkoopste versie was de langzaamste Ferrari ooit gebouwd. Veel mensen willen het niet eens een ‘echte Ferrari’ noemen. Behalve dit exemplaar, dan. Duikers vonden hem tijdens een oefening in de rivier het IJ bij Amsterdam en visten hem na 26 jaar met veel moeite uit het water.

De politie mocht om privacyredenen niet vertellen waar de auto uit 1987 naartoe ging, maar gelukkig weten we inmiddels waar hij staat. De Ferrari Mondial die uit het IJ werd gevist, staat nu bij demontagebedrijf De Ooyevaar in het plaatsje Blokker. Dat is inderdaad hetzelfde bedrijf dat de verzopen Audi RS Q8 demonteerde. Voor het eerst krijgen we duidelijke foto’s te zien van de ‘FerrarIJ’ en we kunnen je eindelijk vertellen wat er definitief met de auto gaat gebeuren.

Wat gaat er definitief gebeuren met de Ferrari uit het IJ?

Er gaan een hoop verhalen rond over wat er met de Ferrari uit het IJ gaat gebeuren. Het demontagebedrijf geeft het verlossende antwoord. ‘De auto mag wel gedemonteerd worden, maar niet compleet worden verkocht’, vertelt Lowie van De Ooyevaar aan TopGear. ‘Er is zo ontzettend veel interesse in de auto. Ik word er helemaal voor platgebeld en bericht door allerlei mensen, van verzamelaars tot kunstenaars en liefhebbers.’ Het gaat trouwens om een Mondial 3.2 met 270 pk en een 0-100-tijd van ruim 6 seconden.

We vroegen of er überhaupt iets bruikbaars op of aan de Ferrari zit na 26 jaar, of dat het allemaal schroot is waar je niets mee kunt. ‘Er zitten nog wel wat bruikbare onderdelen aan, maar het meeste delen zullen toch echt voor de liefhebberij zijn of voor de kunst. Ik heb al een aantal aanvragen gekregen van mensen die van bijvoorbeeld het motorblok of de velgen een tafel willen maken met glasplaat’, vertelt Lowie. Er zijn dus een hoop gegadigden.

Dus kun je nu de Ooyevaar bellen om een velgje of spiegelkap te kopen? Nog eventjes niet: ‘Wij laten de auto voorlopig helemaal intact, als soort van bezienswaardigheid bij ons voor de entree.’ Voorlopig verkoopt het bedrijf dus nog even geen spulletjes van de Ferrari, maar je kunt hem wel gaan bekijken bij de sloop. Leuk zo, met het weekend voor de deur.

Reacties
  1. […] worden, maar niet compleet worden verkocht”, vertelt Lowie Hoedt van De Ooyevaar aan TopGear. „Er is zo ontzettend veel interesse in de auto. Ik word er helemaal voor platgebeld en bericht […]

  2. […] city’s canals. It seems like a cool addition to that local fish landscape, but for now, says Top Gear NL, it’ll be on display at the car dismantler that owns the Canal […]

  3. […] insurer informed Top Gear Netherlands that he has acquired a variety of curiosity for the Ferrari from collectors and that he has […]

  4. […] insurer advised Top Gear Netherlands that he has obtained a variety of curiosity for the Ferrari from collectors and that he has […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws