Tegenwoordig wordt de term ‘SUV’ echt overal op geplakt. Net als met coupés die geen coupés. Of nog erger, de SUV-coupés: dat zijn SUV’s noch coupés. We gaan het even toelichten. Een SUV is een voertuig op een ladderchassis met daar het koetswerk bovenop. Meestal met vierwielaandrijving en een tussenbak, maar dat is niet verplicht. Een auto met zelfdragend koetswerk is volgens de definitie geen SUV. Deze Ford Everest Tremor is dat gelukkig wel en daarom is deze zo tof.

De Ford Everest is namelijk nog een ouderwets werkpaard. Een echte ruige ruige rakker en deze Ford Everest Tremor doet er een (flinke) schep bovenop. Als jij half zo stoer bent als deze Ford Everest, dan ben je al een hele vent. De Ford Everest is een medium-grote SUV, die je qua afmetingen goed kan vergelijken met de Ford Explorer die wij in Nederland tot voor kort ook onder krijgen. De basis is de Ford Ranger, die je in Nederland wel kunt krijgen.

Uitrusting Ford Everest Tremor

De Tremor is een grondig aangepakte ruige versie van een van nature al ruige auto. Zo is er een compleet nieuw onderstel met nieuwe veren en Bilstein-dempers. Om de zwarte velgen zitten General Grabber AT/1-banden. Dat klinkt al veel beter dan EcoComfortContactPlusBlueEarth. Deze banden zijn specifiek bedoeld voor het wat ruigere terrein, waar de Everest Tremor zich perfect thuis moet voelen. In zijn totaliteit staat de Tremor 2,5 centimeter hoger op zijn poten dan standaard.

Ford Everest Tremor blauw grijs rechts voor zijkant keien (2024)

Als je op het onverhard aan het crossen bent, is het goed om te weten dat er een ‘Rock Crawl’-modus is. Dat is een functie geleend van de Ranger Raptor en zorgt ervoor dat je probleemloos rotsen kunt trotseren, rotseren noemen wij dat op de redactie. Dat is natuurlijk een flauwe grap, maar ga zelf maar eens op korte en bondige wijze laten weten dat een auto over rotsen kan rijden. Deze Ford Everest Tremor kan het in elk geval, dat je het maar weet.

Ford Everest Tremor blauw grijs recht ervoor offroad (2024)

Uiteraard heeft Ford gebruik gemaakt van de gelegenheid om de Tremor wat ruiger eruit te laten zien. Daarbij hebben ze niet gekozen voor de complete Raptor-look. Nee, de Tremor is ietsje meer ingetogen. Het is een auto waarmee je sportieve dingen in de buitenwereld doet, niet een auto waarmee je dat wil uitstralen. Qua aandrijflijnen is er keuze uit één motorn en die is eigenlijk perfect: een 3,0-liter V6 turbodiesel met 250 pk en 600 Nm.

Waarom moet je dan maximaal 45 jaar oud zijn?

Schakelen gaat met een tientraps-automaat en uiteraard is vierwielaandrijving aanwezig. Dit kost – omgerekend – 46.293 euro, want de Range Tremor is – vooralsnog – alleen in Australië leverbaar. Interesse? De levering van de Ford Everest Tremor start in november 2024. Mocht je willen emigreren naar Australië omdat je graag goedkoop een diesel offroader wel rijden voor weinig, houd er rekening mee dat de maximumleeftijd om te emigreren 45 jaar bedraagt.

Reacties

  • Eric heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb er in Z-Afrika 3 weken in mogen rijden. Wat een geweldige auto!

    Reageer
  • Gerri heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

    Jullie schrijffouten…jongens toch

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear