Lees eerst: De rijtest van de Ford GT

Wat vroeger een pook heette

Achter het stuur vind je de instrumenten om de rappe zeventraps bak met dubbele koppeling te bedienen – met sleuven voor grip en een lager gewicht. Het stuur laat zich met twee knoppen verstellen: een voor de grove instelling – naar voren en naar achteren – en de tweede voor de fine-tuning.

Zelfrijzende Ford

Een simpel knoppenbord dient als je controlecentrum. De Jaguar-achtige roterende knop is voor de versnellingen. Verder stel je hier de demping in, je bedient de tractiecontrole en je activeert het hydraulische systeem om de neus op te tillen – essentieel als je moet vluchten uit je villa in Aerdenhout

Zit je lekker?

De stoelen liggen zo laag dat je soms denkt dat je je onder het aardoppervlak bevindt. Ook zijn ze gefixeerd om het gewicht laag te houden en de constructie niet nodeloos ingewikkeld te maken, maar de hoek van de rugleuning is wel instelbaar. De pedalen en het stuur zijn naar wens te plaatsen, zodat vrijwel elk lichaam toch goed kan zitten

Kom binnen

Het klimmen door de vleugeldeuren gaat niet met een vloeiende beweging, het is een ware oefening. Gelukkig zijn de dorpels, net als in de McLaren 675LT, onderdeel van de deuren en vouwen ze zich bij het sluiten in de koolstofvezel kuip. Als ze vast op hun plek bleven zitten, was de instap zo breed geworden dat je een aanloop en een sprong zou moeten nemen om op de stoel terecht te komen

Knoppen, schakelaars, et cetera

Laten we beginnen met het goede nieuws: omdat het noselift-systeem hydraulisch is, heeft de GT ook hydraulisch bekrachtigde besturing, dus dit vierkantige ding zou enorm veel gevoel moeten bieden. We hopen daar op een dag alsnog achter te komen…

Het stuur

In een poging de knoppengekte tot een minimum te beperken, zijn er Ferrari-achtige knipperlichtknoppen. En daarboven, aan de linkerkant, de knop voor de rij-modus. Kies uit Normal, Wet, Sport, VMax en Track. Led-lampjes, geïntegreerd in de bovenkant van het stuur, vertellen je wanneer je moet schakelen, en waarschijnlijk ook moet ademhalen. Het instrumentencluster is volledig digitaal. Links zit de cruisecontrol-knop voor de heel luie mensen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear