Aan het einde van de maand oktober wordt in Las Vegas wederom de jaarlijkse SEMA-beurs georganiseerd. Op het grootste tuningspektakel ter wereld vind je wederom genoeg auto’s die geen enkele hoop hebben ooit de openbare weg te halen. Niet als productie-auto, tenminste. Dromen mag gelukkig altijd.
Ford GT40 volgens Superperformance
Zeer toevallig valt het festival dit jaar samen met het vijftigjarige bestaan van de Ford GT40. De auto die vier keer de 24 uur van Le Mans wist te winnen. Tuner SuperPerformance heeft de kans aangegrepen om ter ere hiervan de klassieke Ford in een nieuw jasje te steken. Men heeft de oude Ford (MK1 GT40, de eerste generatie) als basis genomen en daarin de 3,5-liter V6-motor uit de huidige GT gelegd. Ze dopen hem de ‘Future GT Forty‘ .
Een heel nauwkeurige replica
Let op: het gaat hier niet om een échte klassieke Ford GT40. SuperPerformance maakt replica’s. Maar wel replica’s die verdacht veel op het origineel lijken. Aan werkelijk alles is gedacht om zo dicht mogelijk bij the real deal in de buurt te komen. Zó authentiek dat de auto zelfs de naam GT40 mag dragen. Een restomod, maar dan anders.
SuperPerformance kreeg daarvoor toestemming van het bedrijf achter de SAFIR GT40. Dat zijn de eigenaars van de originele GT40-handelsmerken. Meer 66 procent van de onderdelen zijn uitwisselbaar met die van de originele GT40. Ook is er speciaal ontwikkelde luchtvering, een met de hand gestikt interieur én Ford GT’s huidige race-kleurstelling.
Ook al is dit geen officiële bolide van Ford, we zouden dit project te kort doen door het te bestempelen als louter een uit de hand gelopen hobby. Deze Ford GT40 volgens SuperPerformance is een kunstwerk. Niet meer en niet minder. Voor nu moet je nog eventjes doen met de schetsen. Aan het einde van de maand mag er gekwijld worden.
Reacties