
Aan het einde van de maand oktober wordt in Las Vegas wederom de jaarlijkse SEMA-beurs georganiseerd. Op het grootste tuningspektakel ter wereld vind je wederom genoeg auto’s die geen enkele hoop hebben ooit de openbare weg te halen. Niet als productie-auto, tenminste. Dromen mag gelukkig altijd.
Ford GT40 volgens Superperformance
Zeer toevallig valt het festival dit jaar samen met het vijftigjarige bestaan van de Ford GT40. De auto die vier keer de 24 uur van Le Mans wist te winnen. Tuner SuperPerformance heeft de kans aangegrepen om ter ere hiervan de klassieke Ford in een nieuw jasje te steken. Men heeft de oude Ford (MK1 GT40, de eerste generatie) als basis genomen en daarin de 3,5-liter V6-motor uit de huidige GT gelegd. Ze dopen hem de ‘Future GT Forty‘ .
Een heel nauwkeurige replica
Let op: het gaat hier niet om een échte klassieke Ford GT40. SuperPerformance maakt replica’s. Maar wel replica’s die verdacht veel op het origineel lijken. Aan werkelijk alles is gedacht om zo dicht mogelijk bij the real deal in de buurt te komen. Zó authentiek dat de auto zelfs de naam GT40 mag dragen. Een restomod, maar dan anders.
SuperPerformance kreeg daarvoor toestemming van het bedrijf achter de SAFIR GT40. Dat zijn de eigenaars van de originele GT40-handelsmerken. Meer 66 procent van de onderdelen zijn uitwisselbaar met die van de originele GT40. Ook is er speciaal ontwikkelde luchtvering, een met de hand gestikt interieur én Ford GT’s huidige race-kleurstelling.
Ook al is dit geen officiële bolide van Ford, we zouden dit project te kort doen door het te bestempelen als louter een uit de hand gelopen hobby. Deze Ford GT40 volgens SuperPerformance is een kunstwerk. Niet meer en niet minder. Voor nu moet je nog eventjes doen met de schetsen. Aan het einde van de maand mag er gekwijld worden.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Deze verstandige pick-up kan van jou zijn

Lamborghini Urus zonder katalysatoren, met geweld

De beste foto’s van tunerfestijn SEMA 2018 – deel 2

De beste foto’s van tunerfestijn SEMA 2018 – deel 1

Toyota Tundra PIE Pro: rijdende pizza-fabriek

Volkswagen Golf RLMS is een 543-pk racer

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
