
Kan de Hyundai Ioniq 5 je wel bekoren, maar stoor je je aan de net iets te overdreven details in de styling? Dan is de Genesis GV60 misschien iets voor jou. De nieuwe elektrische SUV is het luxebroertje van de Ioniq 5 en de Kia EV6. Zeker is dat hij naar Europa komt, maar het is nog niet duidelijk of hij ook in de Nederlandse dealers verschijnt.
Het duurt nog een jaartje voordat de Genesis GV60 zijn debuut maakt, dus het merk geeft nog niet alle details vrij. We weten al wel dat de GV60 op het E-GMP-platform staat, net als de eerder genoemde EV’s van Kia en Hyundai. Hou rekening met de keuze uit een 58- of een 74-kWh accu en een actieradius van maximaal 500 kilometer, ongeveer. De krachtigste versie zal twee elektromotoren hebben et ongeveer 305 pk.
Het design van de Genesis GV60
Atletische elegantie, zo noemt Genesis het design van de GV60. Kenmerkend zijn de dubbele koplampen per kant en de clamshell-motorkap, die dus naar beneden richting de wielkasten loopt. De grille zit extra laag om de batterijen (die in de bodem liggen) goed te koelen. De achterlichten zijn eveneens in tweeën gesplitst. En maak je geen zorgen: deze kleur groen is niet de enige lak op de optielijst.
Het interieur
Hetzelfde geldt voor de kleuren van het interieur, al moeten we zeggen dat het blauwe leer niet een zo gek staat. De groene stiksels erbij doen lichtjes denken aan een hardloopschoen. Genesis plaatst analoge knoppen voor de verwarming en iets in de middenconsole dat ze de ‘Crystal Sphere’ noemen. Deze kristallen bol gebruik je om de auto in ‘drive’ te zetten. Laat Indiana Jones het maar niet horen – anders ben je hem kwijt.
Genesis komt als het goed is dit jaar nog naar Europa. Het merk begint in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Hopelijk steken ze later ook door naar Nederland, want we willen op z’n minst de Genesis G70 Shooting Brake, al is die auto in ons belastingstelsel vrij kansloos. Deze GV60 mag wat ons betreft ook wel meekomen, dan.
Meer van TopGear


Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Genesis GV60 review: Hoe rijdt de eerste EV van het merk?

Gezichtsherkenning vervangt autosleutel bij Genesis

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Genesis GV80 Coupé Concept is de zoveelste coupé-SUV-achtige

Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

Zou ‘m nu al willen bestellen hele mooie wagen.
Lijkt wel wat op de porsche Macan, maar dan een stuk mooier.
Jij mag je komen melden want je ziet het niet zo helder!
Premium prijs voor een auto met dezelfde goedkope voorkant als een Kona. Laat maar zitten.