
Kan de Hyundai Ioniq 5 je wel bekoren, maar stoor je je aan de net iets te overdreven details in de styling? Dan is de Genesis GV60 misschien iets voor jou. De nieuwe elektrische SUV is het luxebroertje van de Ioniq 5 en de Kia EV6. Zeker is dat hij naar Europa komt, maar het is nog niet duidelijk of hij ook in de Nederlandse dealers verschijnt.
Het duurt nog een jaartje voordat de Genesis GV60 zijn debuut maakt, dus het merk geeft nog niet alle details vrij. We weten al wel dat de GV60 op het E-GMP-platform staat, net als de eerder genoemde EV’s van Kia en Hyundai. Hou rekening met de keuze uit een 58- of een 74-kWh accu en een actieradius van maximaal 500 kilometer, ongeveer. De krachtigste versie zal twee elektromotoren hebben et ongeveer 305 pk.
Het design van de Genesis GV60
Atletische elegantie, zo noemt Genesis het design van de GV60. Kenmerkend zijn de dubbele koplampen per kant en de clamshell-motorkap, die dus naar beneden richting de wielkasten loopt. De grille zit extra laag om de batterijen (die in de bodem liggen) goed te koelen. De achterlichten zijn eveneens in tweeën gesplitst. En maak je geen zorgen: deze kleur groen is niet de enige lak op de optielijst.
Het interieur
Hetzelfde geldt voor de kleuren van het interieur, al moeten we zeggen dat het blauwe leer niet een zo gek staat. De groene stiksels erbij doen lichtjes denken aan een hardloopschoen. Genesis plaatst analoge knoppen voor de verwarming en iets in de middenconsole dat ze de ‘Crystal Sphere’ noemen. Deze kristallen bol gebruik je om de auto in ‘drive’ te zetten. Laat Indiana Jones het maar niet horen – anders ben je hem kwijt.
Genesis komt als het goed is dit jaar nog naar Europa. Het merk begint in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Hopelijk steken ze later ook door naar Nederland, want we willen op z’n minst de Genesis G70 Shooting Brake, al is die auto in ons belastingstelsel vrij kansloos. Deze GV60 mag wat ons betreft ook wel meekomen, dan.
Meer van TopGear


Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Genesis GV60 review: Hoe rijdt de eerste EV van het merk?

Gezichtsherkenning vervangt autosleutel bij Genesis

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Genesis GV80 Coupé Concept is de zoveelste coupé-SUV-achtige

Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

Zou ‘m nu al willen bestellen hele mooie wagen.
Lijkt wel wat op de porsche Macan, maar dan een stuk mooier.
Jij mag je komen melden want je ziet het niet zo helder!
Premium prijs voor een auto met dezelfde goedkope voorkant als een Kona. Laat maar zitten.