
Normaliter staat hier een grapje over je schoonmoeder, maar in dit geval vonden zelfs wij dat iets te ver gaan. Want heilige macaroni, wat weegt dit ding een hoop. Volgens GM-Trucks.com weegt de elektrische GMC Hummer EV een monsterlijke 4.103 kilo. Dat maakt het een van de zwaarste passagiersvoertuigen ooit. De Hummer H2 – die al eventjes niet meer geproduceerd wordt – weegt zo’n 3.000 kilo.
Het gewicht van ruim 4.000 kilo zou gaan over de dikste versie met een 200-kWh batterij en drie elektromotoren. Het batterijenpakket van de Tesla Model S is bijvoorbeeld maar de helft. Deze specificaties verklaren waarom de GMC Hummer EV zo gigantisch veel weegt. Wat nog indrukwekkender is: zelfs met dit gewicht gaat de auto in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u. Het ding heeft dan ook 1.000 pk en 15.500 Nm (ja, vijftienduizend).
Parkeergarage
Nu is 4.000 kilo al niet heel relaxed voor je oprit, in Nederland loop je tegen nog een probleem aan. Veel parkeergarages hebben een limiet van 2.500 kilo per auto, dus daar mag je niet in. Aan de andere kant: in Nederland betaal je momenteel geen motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, dus de besparing is enorm. Voorlopig zijn er geen plannen om de nieuwe GMC Hummer EV naar Nederland te halen. Je zult dus zelf een exemplaar moeten importeren vanuit Amerika zodra de auto daar verschenen is.
Meer van TopGear


Er is een nieuwe Humvee, maar dan wel een volledig elektrische

Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is

Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn

De GMC Hummer EV (met 1.000 pk) zit in de nieuwe Call of Duty

De elektrische Hummer zorgt voor meer uitstoot dan een benzineauto

Gestolen auto maakt wereldreis, eigenaar volgt de trip met AirTag

Met deze Hummer EV kun je een week lang wildkamperen zonder op te laden

Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is

Deze enorme camper uit de jaren ’70 had een 7.5 V8 en voorwielaandrijving

General Motors investeert 854 miljoen dollar in nieuwe V8-motoren

Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Nu elektrisch of vroeger op benzine (LPG): het blijft een auto voor mensen met een heel klein pikkie.
Ach gewicht maakt voor NL weinig uit. Gewoon grijs kenteken, nu nog belastingvrij en als er straks wel wegenbelasting betaald moet worden is het nog steeds een schijntje door het grijze kenteken. En nog voordeeltje, doordat de auto elektrisch is, zelfs geen groot rijbewijs noodzakelijk met dit gewicht (normaal wel vanaf 3500kg).
Ergens iemand een laadstation in de middle of nowhere gespot? Dat kan er best cool uitzien. Je zult maar zonder stroom komen te zitten daar. Voor de rest een geinig ding met zijn krabbewegingen.