We zijn de laatsten die de GMC Hummer EV een slecht zelfbeeld willen aanpraten, maar EV’s zijn nu eenmaal wat zwaarder gebouwd. Zware botten, denken we. Allemaal niet zo’n probleem in Amerika, maar nu wil General Motors de elektrische GMC Hummer EV ook naar Europa halen.
Volgens Bloomberg overweegt de autobouwer om de Cadillac Lyriq in Europa gaan verkopen. Als volgende stap zou daar de GMC Hummer EV bij kunnen komen, meldt het nieuwsmedium, maar daarvoor zou de grote SUV wel op dieet moeten. De versie met het dikste accupakket heeft namelijk een maximaal toelaatbaar gewicht (gewicht van de auto plus laadvermogen) van meer dan 4.000 kilo.
De GMC Hummer EV is te zwaar voor Europa
Volgens de regels mag je met een rijbewijs B alleen auto’s besturen met een maximaal gewicht dat niet hoger ligt dan 3.500 kilo. Met je normale rijbewijs zou je hier dus geen Hummer EV mogen besturen. Een kleinere batterij zou mogelijk zijn, maar dan zou de grote truck stevig aan actieradius moeten inleveren.
Bentley voorziet hetzelfde probleem
Automerk Bentley is momenteel aan het lobbyen met de regelmakers in Europa om de gewichtseisen voor het rijbewijs B te verruimen. Het luxemerk voorziet ook dat de luxe elektrische auto’s een maximaal gewicht van meer dan 3.500 kilo zullen hebben. Misschien moeten we qua EV’s GM maar gewoon genoegen nemen met de Chevrolet Blazer EV SS en de Silverado EV.
Reacties