
Met de Speedtail maakte McLaren een auto die veel eigenschappen deelde met de oude F1 – met als belangrijkste kenmerk de centrale zitpositie. Maar een echte opvolger in de geest van de F1, dat was het niet. De auto die deze astronomische taak mag klaren, is de Gordon Murray Automotive T.50. En volgens de maker, Gordon Murray, is dat gelukt. De GMA T.50 zou alles beter doen. Bovendien zou het de laatste analoge supercar zijn – eentje zonder turbo’s, lastige hybridesystemen of een automaat.
Gordon Murray stond aan het hoofd van de ontwikkeling van de McLaren F1, dus als iemand een dergelijke uitspraak mag doen, is hij het. De GMA T.50 weegt slechts 986 kilo en haalt zijn vermogen uit een 3,9-liter V12 van Cosworth. De V12 gilt het uit tot 12.100 tpm en produceert gaandeweg 663 pk. Dat komt neer op 672 pk per ton of 150 kilo per 100 pk. Een 48-volt elektromotor geeft een piepklein zetje.
De Gordon Murray T.50 biedt net als de McLaren F1 (en de Speedtail) drie zitplaatsen, waarbij de bestuurder in het midden zit. De persoon in het midden mag zelf de versnellingsbak bedienen – het is dus een handbak. De gehele auto is ongeveer zo groot als een Mini Clubman – zo’n 1,85 bij 4,35 meter. Opvallend is de grote ventilator achterop, die zorgt voor stabiliteit en downforce bij hoge snelheden. Ook houdt de ventilator druk op de banden bij het remmen, waardoor de remweg vanaf 240 km/u zo’n 10 meter korter is.
Met de T.50 had Gordon Murray de kans om dingen aan te passen die hem niet bevielen aan de F1. ‘De koplampen waren zo fel als gloeiwormen in een vaas, de airconditioning was hopeloos, de remmen piepten, de koppeling moest elke 8.000 kilometer gesteld worden, de zak voor de brandstof [de auto had geen metalen brandstoftank, red.] moest elke vijf jaar vervangen worden en bagage inladen was een ellendige klus. Dit maalde allemaal in mijn hoofd’, zegt Murray tegen TopGear.
Onbekend is hoe snel de auto van 0 naar 100 km/u gaat, en dat maakt Murray ook niet uit. Het gaat bij deze auto puur om de rijbeleving. Dat is ook de reden dat de auto geen stuurbekrachtiging heeft. De topsnelheid is eveneens niet gecommuniceerd, en verwacht ook geen recordpoging in de nabije toekomst, of ooit. Er worden van de Gordon Murray T.50 slechts 100 exemplaren gebouwd voor 2,62 miljoen euro per stuk, exclusief belastingen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

Wat doet die enorme ventilator achter op de GMA T.50 eigenlijk?

Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

De beste supercar van het moment wordt nog wat beter, dit is waarom

Zo bouwt Cosworth V12-motoren voor GMA T.50

Grootste fouten van de McLaren F1

Gordon Murray T.50 walkaround

GMA V12 vs Valkyrie V12

Gordon Murrays V12 wordt een kunstwerkje

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
