
Het winstgevende ‘Atelier’ van Ferrari en ‘Ad Personam’ van Lamborghini, waarbij automerken hun klanten elke lak en bekledingssoort laten kiezen, lijkt misschien iets nieuws. Porsche is echter al sinds 1978 bezig om zijn klanten te geven wat ze écht willen, hoe duur of twijfelachtig het ook is. De gouden Porsche 959 die je hierboven ziet is hier het bewijs van.
In dat jaar lanceerde het automerk Porsche Exclusive Manufaktur, waarmee ze speciale modificaties aanbieden voor hun auto’s. De aanleiding voor het starten van dit project was een aanvraag van de eigenaar van TAG, Mansour Ojjeh, in 1983. Hij wilde een erg unieke 911: een straatlegale versie van de Type 935-racer.
De gouden Porsche 959 was één van de zeven
In 1989 kwam er een verzoek van een sjeik uit het Midden-Oosten. Hij bestelde maar liefst zeven verschillende Porsche 959’s voor zijn collectie, elk met een andere kleur. Het interieur van elke auto had dezelfde kleur als de lak en zelfs de uitlaatpijp was in dezelfde kleur gespoten. Eén van de zeven supercars kreeg de kleur goud. Maar dan ook echt goud. De auto is zo goud dat Austin Powers de beste man wil oppakken. Deze gouden auto verblijft tegenwoordig in het Porsche Museum.
Te laat voor de rally
De Porsche 959 was oorspronkelijk bedoeld als Groep B-rallyauto. Tegen de tijd dat de productie van de auto eindelijk rond was, waren er twee problemen. Ten eerste was de 959 te zwaar vergeleken met de Lancia Delta Integrale en, dit is wel vrij terminaal voor een racer, de klasse waarin de auto moest deelnemen, bestond niet meer.
Toch had Porsche zijn zinnen gezet op het produceren van de 959 op basis van de richtlijnen van de FIA. Uiteindelijk heeft de raceauto toch mee kunnen doen in een rally: de Paris-Dakar in 1986. De eerste keer kreeg Porsche het niet voor elkaar om de rally uit te rijden, maar vervolgens pakten ze toch de eerste, tweede en zesde plaats in het daaropvolgende jaar. Een jaar na de overwinning ging Porsche nogmaals voor goud met deze gouden Porsche 959.
Meer van TopGear


De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Porsche 959 Parijs-Dakar voor het eerst te koop

Aantal Porsche 918 en Carrera GT in Nederland ligt hoog

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
