
Het winstgevende ‘Atelier’ van Ferrari en ‘Ad Personam’ van Lamborghini, waarbij automerken hun klanten elke lak en bekledingssoort laten kiezen, lijkt misschien iets nieuws. Porsche is echter al sinds 1978 bezig om zijn klanten te geven wat ze écht willen, hoe duur of twijfelachtig het ook is. De gouden Porsche 959 die je hierboven ziet is hier het bewijs van.
In dat jaar lanceerde het automerk Porsche Exclusive Manufaktur, waarmee ze speciale modificaties aanbieden voor hun auto’s. De aanleiding voor het starten van dit project was een aanvraag van de eigenaar van TAG, Mansour Ojjeh, in 1983. Hij wilde een erg unieke 911: een straatlegale versie van de Type 935-racer.
De gouden Porsche 959 was één van de zeven
In 1989 kwam er een verzoek van een sjeik uit het Midden-Oosten. Hij bestelde maar liefst zeven verschillende Porsche 959’s voor zijn collectie, elk met een andere kleur. Het interieur van elke auto had dezelfde kleur als de lak en zelfs de uitlaatpijp was in dezelfde kleur gespoten. Eén van de zeven supercars kreeg de kleur goud. Maar dan ook echt goud. De auto is zo goud dat Austin Powers de beste man wil oppakken. Deze gouden auto verblijft tegenwoordig in het Porsche Museum.
Te laat voor de rally
De Porsche 959 was oorspronkelijk bedoeld als Groep B-rallyauto. Tegen de tijd dat de productie van de auto eindelijk rond was, waren er twee problemen. Ten eerste was de 959 te zwaar vergeleken met de Lancia Delta Integrale en, dit is wel vrij terminaal voor een racer, de klasse waarin de auto moest deelnemen, bestond niet meer.
Toch had Porsche zijn zinnen gezet op het produceren van de 959 op basis van de richtlijnen van de FIA. Uiteindelijk heeft de raceauto toch mee kunnen doen in een rally: de Paris-Dakar in 1986. De eerste keer kreeg Porsche het niet voor elkaar om de rally uit te rijden, maar vervolgens pakten ze toch de eerste, tweede en zesde plaats in het daaropvolgende jaar. Een jaar na de overwinning ging Porsche nogmaals voor goud met deze gouden Porsche 959.
Meer van TopGear


De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Porsche 959 Parijs-Dakar voor het eerst te koop

Aantal Porsche 918 en Carrera GT in Nederland ligt hoog

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken
