De Mexicaanse GP staat op het punt van losbarsten. Op het Autódromo Hermanos Rodríguez kan Lewis Hamilton zijn zesde wereldtitel binnenslepen, als het meezit voor de coureur. Maar dat is niet de enige reden waarom de GP van Mexico anders is dan alle andere raceweekenden. Er hangt namelijk iets in de lucht. Of eigenlijk hangt er minder van iets in de lucht.
Voor we beginnen, even een korte uitleg over ijle lucht. Op grote hoogte heb je lagere luchtdruk waardoor de luchtmoleculen (een vijfde zuurstof, voornamelijk stikstof en nog wat ander klein spul) zich meer verspreiden. Dit wordt ook wel de luchtdichtheid genoemd. Bij Autódromo Hermanos Rodríguez telt de lucht tot wel 25 procent minder luchtmoleculen dan op zeeniveau.
Waar heeft het allemaal effect op?
Ten eerste op aerodynamica. Het lage aantal luchtmoleculen zorgt ervoor dat er 25 procent minder downforce wordt gegenereerd. Als de auto’s de vleugels van Monaco gebruiken, genereren ze net zoveel downforce als in Monza. Een stuk minder, dus.
Daarbij lopen de motorprestaties terug. Minder zuurstof betekent minder power. Een turbo compenseert de ijle lucht omdat hij de lucht juist weer samendrukt. Er is echter een ander probleem: door de ijle lucht spint de turbo sneller waardoor het gevaar ontstaat dat de turbine te veel toeren maakt en de turbo uit elkaar spat. De turboprestaties moeten dus beperkt worden.
Muy caliente
Ook heeft de hoogte invloed op de koeling van de auto. Minder luchtdichtheid betekent dat de lucht minder koelingseffect heeft. Hierdoor moeten de teams gaten maken in het bodywork waardoor er nog meer aerodynamisch verlies is. En wat dacht je van de coureurs? In een F1-auto rijden is topsport en daarvoor heb je alle zuurstof nodig die je kunt krijgen.
Ten slotte zorgt de lage luchtdichtheid voor een hetere baan. Doordat de lucht gevoeliger is voor zonlicht en temperatuur, kan de baan twee keer zo warm worden als de buitentemperatuur. Dit leverde al eerder problemen op voor Mercedes in Oostenrijk (wat ook wat hoger ligt dan andere circuits).
Het is dus de vraag wie er het beste met deze moeilijke omstandigheden om kan gaan. Afgelopen jaren bleek dit Max Verstappen te zijn, maar wie weet wat een team als McLaren uit de Renault-motor kan toveren…
Reacties