Niet Max Verstappen, maar Charles Leclerc pakte gisteren tijdens de kwalificatie de pole position. Ook moest Verstappen, Sainz voor zich dulden. Daarmee komt Leclerc op 22 poles in de F1 met zijn snelste tijd in Mexico. Net als Ferrari verraste Ricciardo positief door als vierde te eindigen. Eén plek voor Pérez. Eens zien of Ricciardo ook zijn concurrent voor het Red Bull-stoeltje kan verslaan.

Iedereen start trouwens op mediums behalve Norris (die start op zachte banden), Albon en Ocon (die op harde banden beginnen). Lance Stroll heeft zijn Aston Martin laten aanpassen. Daarom begint de jarige Canadees vanuit de pitstraat.

Start van de GP van Mexico 2023

De Ferrari’s doen hun geweldige prestaties bij de kwalificatie te niet door een slechte start te maken. Verstappen snijdt tussen de rode brigade door en gaat met Leclerc en Pérez langs hem bocht 1 in. Bij het aanremmen zit Leclerc in de Red Bull-sandwich. Pérez zit aan de buitenkant en snijdt de bocht aan, maar daar zit Leclerc nog. De Red Bull vliegt omhoog en komt met een harde klap neer. Pérez komt naar de pits en zijn auto wordt de pitbox ingeduwd. Flink balen voor alle Mexicaanse fans.

Charles Leclerc komt ook niet zonder schade uit deze strijd. Zijn voorvleugel heeft een tik gehad waarna een deel van de neus op de baan terechtkomt. Hierdoor wordt kortstondig de gele vlag gezwaaid. Wanneer we weer gaan racen, loopt Verstappen uit naar een gat van twee seconden. Achter hem volgen de Ferrari’s kort achter elkaar.

Daar weer achter rijdt nog steeds, jawel, Daniel Ricciardo. In de eerste ronden houdt het knap Hamilton achter zich. De Mercedes is veel sneller, maar Ricciardo plaatst zijn auto iedere keer precies goed op de baan zodat Hamilton er niet voorbij kan. Door het volgen van Ricciardo wordt de Mercedes steeds warmer. In ronde 11 is het dan zover: Hamilton schiet voorbij aan Ricciardo.

Grote gaten in de voorhoede

In de volgende ronden gebeurt er vrij weinig in de top tien. De verschillen tussen de auto’s zijn ongeveer twee seconden waardoor er geen mogelijkheden zijn om in te halen. Intussen merkt Verstappen dat zijn banden op zijn. ‘Er is niet veel dat ik kan doen, maat’, zegt Verstappen. Aan het einde van dat rondje komt Verstappen ook naar binnen voor de harde band. Hij valt in een mooi gat waardoor hij geen vieze lucht heeft en gewoon zijn eigen tempo kan rijden.

Inmiddels is Hamilton aangehaakt bij Sainz. Hè-hè, eindelijk wat actie. Hamilton prikt wat, maar tot een echte inhaalactie komt het niet. Hamilton gaat weer even wat inhouden om de auto te coolen en de banden wat te sparen. Max Verstappen rijdt daarachter en snijdt door het veld heen. Na twee rondjes ligt hij alweer vijfde en jaagt op Ricciardo.

Wie heeft het strategisch bij het rechte eind: Verstappen of Ferrari?

In ronde 25 van de 71 komt Hamilton naar binnen. Ook hij gaat naar de harde band. Even eerder hoorden we een interessante boordradio van Sainz. Ferrari denkt namelijk dat één keer banden wisselen voldoende is om de race uit te rijden. Of Verstappen vijftig ronden kan volhouden op de harde band? Dat is nu de grote vraag. En hanteert Ferrari dezelfde strategie bij beide coureurs?

In ronde 31 is het zover: Carlos Sainz wisselt zijn mediums in voor de harde banden. Het rubber van Verstappen is elf ronden ouder. Een rondje later komt Ferrari-teammaatje Leclerc naar binnen. Hij geeft leiding terug aan Verstappen, maar heeft dus twaalf ronden jongeren bandjes. De Ferrari-coureur komt vlak voor Hamilton terug de baan op, op de tweede plaats.

Kevin Magnussen vouwt zijn Haas op

Het strategische denkspel kan opzij. Magnussen is met zijn Haas flink in de muur terechtgekomen. Even daarvoor ging de Deense coureur flink door het stof. Even later in de ronde schiet de auto uit het niets naar links terwijl Magnussen naar rechts stuurt.

De ophanging van het linkerachterwiel begeeft het waardoor Magnussen hard van de baan gaat en in de Tecpro-barrière eindigt. Door de hitte ontstaat er een klein brandje dat gelukkig snel wordt geblust. Van een safety car komt een rode vlag, omdat de bandenstapels goed gezet moeten worden.

De crash van Magnussen lijkt in eerste instantie een cadeautje voor Verstappen. Hij kan gratis wisselen naar nieuwe harde banden. Dit doet Verstappen dan ook, maar wanneer de gele vlag in een rode vlag verandert, komen alle coureurs naar binnen en mag iedereen nieuwe banden laten monteren. Daarnaast is het gat van achttien seconden tussen Verstappen en Leclerc teniet gedaan. Wel krijgt Verstappen vers rubber. Verstappen kiest voor de harde band, net als Leclerc en Sainz. Hamilton gaat voor gebruikte mediums.

Herstart van de F1-race in Mexico

Verstappen is wederom geweldig weg en behoudt de leiding. Hamilton zoekt een plekje om voorbij te gaan aan Leclerc, maar vindt hem niet. Zo blijft de volgorde hetzelfde na de herstart. Na één ronde rijdt Verstappen al ruim een seconde weg bij het veld. De Nederlandse coureur is met zijn Red Bull simpelweg een maatje te groot voor de concurrentie.

Achter Verstappen blijft Hamilton jagen op Leclerc. Met de zachtere bandensoort is het niet meer dan logisch dat de Mercedes sneller is dan de Ferrari. Op het rechte stuk probeert Hamilton het, maar Leclerc laat het niet zomaar gebeuren. Een rondje later probeert Hamilton het nog maar een keer op het rechte stuk. Wederom verdedigt Leclerc flink, maar met een beetje gebruik van het gras pakt Hamilton P2.

Door het gevecht van de mannen achter hem loopt Verstappen uit. Ronde na ronde verbetert hij de snelste raceronde. Wanneer Hamilton tweede ligt, is het gat als 3,5 seconden. En het verschil wordt niet minder. Tegen rondje 45 van de 71 is Verstappen ruim vijf seconden uitgelopen. Drie ronden later brengt Alonso zijn auto binnen. Een troosteloze middag voor de Spaanse coureur.

Tsunoda kopieert Pérez

Yuki Tsunoda rijdt een erg sterke race. Hij is opgeklommen naar de achtste plaats en zit rondenlang achter Oscar Piatri. In rondje 49 remt Tsunoda erg laat in, maar verdedigt Piastri goed. De twee raken elkaar zacht, maar kunnen beide door.

Een rondje later probeert Tsunoda het nog eens in bocht 1. Deze keer stuurt hij van de buitenkant te scherp in waardoor zijn rechterachterwiel, het linkervoorwiel van Piastri raakt. Precies dezelfde als die Pérez maakte in de eerste ronde. Tsunoda kan wel door, maar valt terug naar P16. Tsunoda is woest, maar dit is toch echt zijn eigen fout.

De banden van Hamilton begeven het

Verstappen rijdt de laatste vijftien ronde in met een voorsprong van 11 seconden naar Hamilton. Het rubber onder de Mercedes is ver versleten. In het begin lopen de Ferrari’s achter hem op Hamilton in, maar ook de harde banden van Leclerc en Sainz zijn op.

Verder naar achteren moet Piastri zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot. Dat doet Piastri dan ook. Norris loopt hierna vlug in op Ricciardo. Een goede zet van McLaren en volwassen gedaan door de jonge Australiër. En over Australiërs gesproken, Norris komt hierna met rassenschrede dichterbij Ricciardo. In ronde 60 probeert Norris het. Er past nog geen haartje tussen de wielen van Norris en Ricciardo, maar de McLaren schuift wel een plekje op. Hulde voor Norris die startte vanaf P17. Later pakt Norris ook nog Russell voor P5.

Lewis Hamilton spaart zijn banden nog en rijdt de snelste raceronde. Goed werk van de Britse coureur in Mercedes. Maar niemand is opgewassen tegen de combinatie Verstappen-Red Bull. Voor de zestiende keer dit seizoen mag Verstappen naar de hoogste trede van het podium. Daarnaast haalt Verstappen in Mexico zijn 51ste overwinning in de F1. Evenveel als Alain Prost. Het blijft ongelofelijk.

Uitslag van de GP van Mexico 2023

  1. Verstappen
  2. Hamilton
  3. Leclerc
  4. Sainz
  5. Norris
  6. Russell
  7. Ricciardo
  8. Piastri
  9. Albon
  10. Ocon
  11. Gasly
  12. Tsunoda
  13. Hülkenberg
  14. Bottas
  15. Zhou
  16. Sargeant – DNF
  17. Stroll – DNF
  18. Alonso – DNF
  19. Magnussen – DNF
  20. Pérez – DNF

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)